4 maart 2022 Tom Hilhorst

Fit in 2022 #4

CrossFit Games Open 22point1

CrossFit Open:

Net als in 2018 heb ik me dit jaar weer over laten halen om mee te doen aan de workouts van de NOBULL CrossFit games: the open 2022. Dat houd in dat ik drie weken achter elkaar een workout ga doen die wereldwijd door mede CrossFit fanaten uitgevoerd worden. Bij de box zelf doen er een stuk of 15 mensen mee met deze workouts, maar ook een collega van mij doet hier aan mee bij een andere box. Hierdoor kunnen we vergelijken en elkaar motiveren met de behaalde scores!

De CrossFit open is een mooie aangelegenheid om te kijken waar ik zelf op dat moment sta in de wereld van CrossFit. Niet alleen fysiek, maar ook mentaal. Ik heb natuurlijk een lange periode vrij fanatiek aan CrossFit gedaan in het verleden, maar de afgelopen maanden is dat flink verwaterd door de verbouwing en verhuizing. Door nu mee te doen aan de CrossFit open kan ik een Benchmark neerzetten voor mijzelf om te kijken waar ik op dit moment sta, na weer een aantal weken getraind te hebben. Hierdoor wil ik een soort spiegel voor houden bij mezelf zowel fysiek als mentaal om te kijken waar voor nu de lat ligt. Mentaal gezien is het vaak de gedachte “maar vroeger kon ik zo zwaar liften, nu kom ik niet eens in de buurt” en fysiek is het maken van sommige bewegingen weer compleet wennen.

Aangezien ik weer lekker aan het trainen ben en de structuur er weer lekker in zit, is het goed om te weten waar de focus punten liggen. En met focus punten bedoel ik waar mijn zwakheden liggen. Punten die aandacht nodig hebben tijdens trainingen om daar op die manier beter in te worden. Er zijn dus genoeg redenen om mee te doen aan CrossFit Open Games.

Afgelopen donderdag werd de eerste workout bekend gemaakt die ik afgelopen zondag heb uitgevoerd.

De 22point1 workout ziet er als volgt uit:

AMRAP (15 min time cap)
3 Wall walks
12 Dumbbell Snatches (22.5kg)
15 Box-jump over(24”)

Zondag 27-02 The open 22point1:

Het is zondag en dat houd in dat ik om 13.00 uur bij de box moet verschijnen om de workout uit te voeren. Naarmate 13.00 uur dichterbij komt, gieren de zenuwen steeds meer door mijn lichaam. Gezonde spanning zullen we maar zeggen. Door alle zenuwen besluit ik maar om wat eerder naar de box(CrossFit Nieuwegein) te gaan om daar met mijn mede sporters alvast een beetje te praten over eventuele tactieken. Nadat alles is klaar gezet wordt de groep in tweeën gedeeld om zo een goede focus op de movements te leggen. Ikzelf zit in groep 2 en mag dus eer even kijken hoe de rest het doet en waar de focus punten liggen van deze workout.

Nadat de eerste groep heeft geknald en helemaal tot het gaatje zijn gegaan is het mijn beurt om te shinen. In de ochtend heb ik nog contact gehad met m’n collega en die vertelde mij dat hij 7 rondes en 1 herhaling heeft behaald. Om maar even de lat gelijk onwijs hoog te leggen, wil ik natuurlijk niet onder doen voor hem. Dat idee verdween vrij snel na de eerste groep. Als ik zag hoe ver zij zijn gegaan met de fitheid die zij hebben, wist ik dat ik nooit aan de score van m’n collega zou komen. Ondanks dat, verstand op nul en gaan met banaan!

Ronde 1 ´De start´:

Voorafgaand had ik in mijn hoofd om te proberen niet te hart van stapel te gaan en te kijken of ik een bepaalde pace aan kan houden. Na ongeveer 30 seconden is die gedachte nergens meer te vinden en ga ik vol gas aan de gang. Hierdoor ga ik een moordend tempo door de eerste ronde heen, maar vergeet ik eigenlijk een beetje mijn rust te pakken. Ook zie ik in mijn ooghoek iemand hetzelfde tempo hebben. Of misschien wel een iets sneller tempo, waardoor er iets in mijn hoofd verzint om dat tempo bij te benen. Dat is zo’n beetje het stomste wat je kan doen, want wat een ander doet wil niet zeggen dat ik dat kan. Hierdoor zit ik heel snel, heel hoog in mijn hartslag en is mijn ademhaling alles behalve onder controle. Hieronder zie je hoe de eerste ronde verliep.

Ronde 2 `steady as we go`:

Door de ademhaling die niet onder controle is, zie je mij hier bij de start van ronde twee even naar lucht happen. Tijdens het liggen op de grond kreeg ik heel moeilijk lucht op een of andere manier. Gelukkig kon ik deze ronde nog de dumbbell snatches unbroken doen. Door de Wall Walks kwam de verzuring in mijn schouders, waardoor de snatches steeds moeilijker werden. Ook de box jump over in deze ronde gingen nog soepel achter elkaar. Hierbij merk ik ook dat de verzuring snel in mijn benen kwam, waardoor de laatste niet geheel vlekkeloos verliepen. Zie hier hoe de tweede ronde ging!

 

Ronde 3 ´Het kantelpunt´:

De start van ronde drie voelt heftig. Ik kreeg steeds minder zuurstof tijdens het op de grond liggen. Hierdoor moest ik me er goed toe zetten een paar keer goed adem te halen voordat ik de uitvoering inzet. Dit is het begin van het kantelpunt om meer rust te pakken tussen de oefeningen door. Door de enorme krachtsinspanning van de wall walks en de verzuring van de schouders moet ik een korte pauze nemen tijdens de snatches. Al gauw pakte ik deze weer op, maar de vermoeidheid slaat toe. De ademhaling zit sky high. De pijn is aanwezig. Mentaal gaat er van alles door mijn hoofd, maar ondanks dat weet ik een goede pace te houden bij de box jump over en kan ik deze on afgebroken uitvoeren en zit ronde drie er op.

 

Ronde 4 `Mental breakdown`:

De energie die het mij koste om dat lange lompe lichaam naar boven te hengelen is enorm. De hoeveelheid zuurstof tijdens het liggen is helemaal niks voor mijn gevoel. Daardoor ging ik op m’n knieën zitten om zo meer zuurstof binnen te krijgen. Hier zag Bennie dat ik het enorm zwaar had en kwam mij door deze barre tijd heen slepen. De snatches gingen niet meer unbroken door de verzuring in mijn schouders en door mijn ademhaling die sky high zat. De box jump overs gingen daarentegen dan wel weer unbroken. Ik had hier een iets langzamere pace genomen, maar daardoor gingen ze wel onafgebroken. Maar de pijn zat er hier al aardig in.

 

Ronde 5 +6 Reps `Het einde`:

De laatste ronde! In het kort: het was een hel. Alles was verzuurd, alles deed al pijn. Ik kon nog niet echt bedenken of het nou al spierpijn was of niet, maar ik wist wel dat alles pijn deed. Dankzij Bennie ben ik door de gehele vijfde ronde heen gekomen. Als hij hier niet had gestaan had ik 100% zeker weten meer rust gepakt tussendoor en een lagere score behaald dan nu het geval is. De wall walks worden een heftige opgave, als je kijkt hoeveel tijd deze in ronde 1 in beslag namen en hoeveel tijd ze in deze ronde in beslag nemen zit daar een aardig verschil in. Dat zelfde geld voor de snatches, de eerdere rondes kon in deze nog redelijk unbroken doen, maar deze ronde ging dat echt niet meer.

De laatste zes herhalingen is het letterlijk eruit persen wat er nog in zit. Verstand op oneindig en door gaan. Wetend dat alles zeer doet en blijft doen voorlopig, maar toch niet op willen geven.

 

Score:

Uiteindelijk heb ik dus 5 volle rondes behaald en 6 herhaling, waardoor ik een score heb van 156 reps. Een score waar ik super blij mee ben, maar waarvan ik stiekem gehoopt had dat deze wat hoger zou zijn. Tijdens de workout ben ik mijzelf op mentaal gebied zeker een paar keer tegen gekomen. Daar waar ik constant dacht “ik kan niet meer”, kon ik nog langer doorgaan. Dat is iets waar ik zelf aan wil werken. Niet te snel opgeven, maar blijven gaan totdat het echt niet meer gaat.

 

CrossFit Open 22point2:

Net als vorige week is er donderdag 03-03-2022 de workout bekend gemaakt. De 22point2 workout welke ik aanstaande zondag ga uitvoeren.

De workout 22point2 ziet er al volgt uit:

As Fast As Posible: (10 min Time Cap)
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1 Reps
– Deadlift 100Kg
– Bar Facing Burpee

Dat wordt weer blik op oneindig en rammen maar!

Volgende week vrijdag komt de CrossFit open 22point2 workout video online! Daarbij is ook bekend wat de 22point3 workout gaat zijn!

Ik hoop tot volgende week!

Groetjes,

Tom

 

Lees hier mijn vorige blog.

Instagram: @Tomhilhorst.nl. @CrossFit Nieuwegein.  @CrossFitgames.

, , , , , , , , , , ,

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.