Gymrace Utrecht.
Naast de Hyrox zijn er nu tal van variaties in dit sigment. Ze vallen allemaal onder “hybride games”, omdat ze de combinatie van kracht en cardio hebben. Zo is er nu ook de Gymrace, een van de variaties op een hyrox. Aangezien Chris en ik onszelf weer eens wilde uitdagen, hadden we besloten om ons in te schrijven voor de gymrace. Een opzichzelf vergellijkbaar event als de Hyrox, dus we wisten wat we moesten doen en waar we voor moesten trainen. Ik had hiervoor een 12 weken programma gevonden welke ik gevolgd heb. Chris daar in tegen had de ene tegenslag na de andere met vakantie, verkoudheid/griep en blessures. Hierdoor heeft hij, na er samen even goed over gesproken te hebben, besloten om deze voorbij te laten gaan en te focussen op Hyrox Utrecht.
Het 12 weken programma wat ik heb gevolgd heb ik gelukkig een goeie 8 weken kunnen volgen. Daarna ging ik twee weken op vakantie en de laatste twee weken kon ik het niet voor elkaar krijgen om het trainen op te pakken. Dus ik verscheen aan de start van de Gymrac met 5 weken geen training gedaan te hebben. Niet de voorbereiding die je wilt, maar ik ben het wel gewend van mezelf.
De Gymrace workout:
Hoe ziet een Gymrace er nu eigenlijk uit:
1 km run
50m Sled-push & 100 wall-balls
1 km run
100m Slamball carry & 1000m row
1km run
100 kettlebell swing & 1000m ski-erg
1km run
100m dumbbell lunges & 2000 bike-erg
1km run
50m burpee broadjump & 50m sprint
D-day:
Het is Zaterdag 4 oktober en het is de dag van de Gymrace. Het fijne aan de gymrace in Utrecht is dat ik er met de bus naartoe kan. Geen gedoe met parkeren of iets dergelijks, lekker met het bussie er naartoe. Eenmaal in Utrecht merk ik al dat er iets gaande is waar ik niet helemaal op had gerekend. Het hardlopen is buiten en het zijn 2 rondes van 500 meter. Ik loop namelijk langs het hardloop rondje om binnen in de evenementen hal te komen. Eenmaal binnen is het allemaal super goed en fijn geregeld, waardoor ik super snel al mijn spullen heb voor de race. Denk hierbij aan mijn race chip, bandjes etc. Nadat ik alles heb ga ik eens even alles verkennen.
De warming-up:
De warming-up ziet er relaxed uit voor mij. Nog voordat ik mezelf echt warm ga maken voor de race, ga ik mezelf even eerst goed voorbereiden op de onderdelen die ik moet doen. Het geluk voor mij is dat andere van de box voor mij de Gymrace gaan doen, dus die kan ik even in de gaten houden en kijken hoe zij het deels aanpakken. Nadat ik al mijn spullen heb weggebracht en mijn race outfit aan heb, ga ik echt beginnen met warmlopen. Normaal ben ik niet zo van een warming-up, maar ik dacht én ik heb de tijd nog én ik wil de eerste spanning uit mijn benen halen door te bewegen. Dus ik heb een lekkere warming-up gedaan, waarna het tijd was om naar de start tunnel te gaan.
De Sled-push & Wall-balls:
Na de eerste kilometer buiten, wat een bak ellende was vanwege de regen, was het tijd om naar de eerste combinatie te gaan. De sled-push ging oprecht wel lekker. In mijn optiek niet te gek gedaan door gelijk alle banen achter elkaar te doen, maar het goed te verdelen. Ik moet wel zeggen dat na de derde bana de bovenbenen een beetje vol begonnen te raken, maar dat mocht de pret niet drukken. Na de sled-push was het direct tijd voor de 100 wall-balls. Deze gingen daarentegen een stuk minder relaxed. Met elke wall-ball die ik deed ging de verzuring van de bovenbenen in het kwadraat omhoog. Wat resulteerde in een paar papbenen na het eerste station van de 5. Nou dat was geen lekkere binnenkomen kan ik je vertellen.

De Slambal carry & Row:
Na het vorige station was het weer tiijd voor een kilometer rennen. Wederom regende het buiten en was het echt vervelend om te lopen. Daarnaast had ik een droge mond waar je bang van werd, dus ging ik allebei de keren langs het drinkstation. Na de tweede ronde was het tijd voor combinatie nummer 2. De slambal carry is op zichzelf geen lastige oefening, maar door super weinig grip op de bal werd dit toch best uitdagend. Na twee keer neerleggen van de bal, omdat ik echt geen grip meer kon pakken, was ik eindelijk aan de eindstreep en mocht ik de bal wegleggen. Hiervandaan snel door naar de roeier om een kilometer te roeien, waarbij ik gelukkig een steady pace aan kon houden en ook een beetje op adem kon komen. Gelukkig haad ik hioer niet heel veel last van mijn benen, maar kwam de verzuring wel heel snel terug.
De Kettlebell swing & Ski-erg:
Deze kilometer was een stuk plezieriger om te lopen, aangezien het zonnetje lekker scheen buiten. Alsnog was het nat en koud, maar dit keer wel een zonnetje. Na twee rondjes weer naar binnen om te beginnen aan combinatie 3. De swings werden geregistreerd door een scherm/telefoon voor me die registreerde of ik een goeie strekking had. Een nieuwe manier van controle en telling, vor mij in ieder geval. Deze telling zat blijkbaar ook bij de wall-balls deze race, maar dat heb ik even gemist. Verder gingen de kettlebells prima en kon ik hem goed opdelen om strady door te gaan. Daarna ging ik gelijk door naar een kilomter skiën. Daar kon ik ook een steady pace aanhouden en me goed focussen op een goede ademhaling. Aan het einde waren de armen wel wat verzuurd en pijnlijk door de twee oefeningen gefocust op armen.
De Dumbbell lunge & Bike-erg:
De run was weer een feest in de regen, met dit keer bizar veel wind erbij. Dat maakte het gevoelsmatig gelijk een stuk kouder. Na de kilometer was het tijd voor gefreesde lunges. Normaal zijn ze niet zo gefreest moet ik eerlijk zeggen, maar doordat na combinatie 1 al mijn benen helemaal eraf lagen was dit wel even andere koek. Met de dumbbells 100m lunge is wel even doorbijten en doorpakken. Vooral na een meter of 10 wordt het drama in de quads. Na de lunges, waar ik veel rust heb moeten pakken, is het tijd voor de bike-erg. Dat leek helemaal nergens op. Ik ging helemaal stuk op de lunges, waardoor het fietsen wel leek op uitfietsen na een marathon. Niet dat ik die ooit gelopen heb, maar zo voelde het. Gelukkig kon ik wel blijven fietsen, waardoor de teller bleef oplopen naar 2 kilometer.
De Burpee broad-jump & Sprint:
Na de bike-erg lag ik er zo vanaf, dat het hardlopen nergens meer op leek. Ik leek gevoelsmatig achteruit te lopen, wat feitelijk niet zo was natuurlijk en achteraf viel het ook wel mee. Alleen op dat moment voelde het wel zo. Eenmaal weer binnen, in de hal, was ik blij dat de ingang van de laatste combinatie vlakbij de ingang van buiten zat. Hierdoor kon ik gelijk aan de slag met de burpees. Gelukkig is het bij de Gymrace 50m burpee broadjump, tegenover 80m bij hyrox zelf. Na deze 50m burpees is het nog 50m sprint naar de finish. Deze “sprint” was net een jog voor een warming-up, maar het was alles wat er op dat moment in zat.
Gelukkig zit het er op en heb ik een prima tijd van 1.24.35 neer kunnen zetten. Ik ben tevreden met deze tijd, zeker omdat ik sinds de terugkomst van vakantie geen sportactiviteiten meer heb gehad. Zowel geen lessen als hardlopen is er niet meer van gekomen. Dus ik heb 6 weken niet getraind voorafgaand aan de gymrace, waardoor ik zeer tevreden ben met de tijd. We gaan op naar Amsterdam om deze tijd te verbeteren.
Groetjes,
Tom
Lees hier mijn vorige blog.
Instagram: @Tomhilhorst.nl
Facebook: Tomhilhorst.nl
Foto’s:








