18 januari 2021 Tom Hilhorst

Ik ga hardlopen!

Je kent het wel, het is de week voor de kerstvakantie. Ik heb tegen mijzelf gezegd: ‘Tom, deze kerstvakantie ga je weer wat vaker hardlopen! Geen smoesjes, geen ja maar dit of ja maar dat. Nee gewoon hardlopen punt uit..’ Corona gooit aardig wat roet in het eten als het gaat om sporten in de sportschool. Dus hup niet moeilijk doen en je gaat minimaal 2, maar het liefst 3 keer per week hardlopen in de kerstvakantie. De eerste week vliegt voorbij, máár je raadt het al… 0 meter hardgelopen. Ik vind het toch moeilijk om mezelf te motiveren om eropuit te gaan. De kou staat me niet aan en de bank ligt toch wel heel erg lekker(vooral onder een dekentje). Het nieuwe jaar komt eraan, dus ik begin dan wel met ‘’sportieve goede voornemens’’. Ondanks dat ik van mezelf weet dat ik niet zo goed ben met het volhouden van deze goede voornemens maak ik mezelf wijs dat dit jaar echt anders is. Wat zijn nou die goede sportieve voornemens?

Nou, zoals in de vorige blog te lezen is heb ik mij onlangs ingeschreven voor een crossfit wedstrijd, waarbij de beste 40 atleten van elke divisie doorgaan. Mijn goede voornemen is om er alles aan te doen dat ik in mijn divisie bij deze eerste 40 atleten behoor.

Verder heb ik mezelf voorgenomen om te trainen voor de 5km en de 10km. Ik heb als 2e voornemen namelijk om een 5km onder de 20 minuten te kunnen lopen en de 10km onder de 45 minuten en misschien wel onder de 40 minuten af te ronden.

Hoe kom je bij deze tijden Tom? Nou ik heb het dus in de kerstvakantie gepresteerd om toch 2 hele keren te gaan hardlopen. De 1e keer was een 5km ronde welke ik in 27:06 heb afgerond. De eerste keer lopen sinds corona zo ongeveer.. Dus het ging niet van harte. Maar het gevoel achteraf als je het dan toch weer geflikt hebt, is wel heel aanstekelijk en vraagt naar meer. Hieronder vind je de eerste 5km sinds een hele lange tijd.

3 dagen spierpijn later had ik het bijzondere idee nog een rondje te gaan hardlopen. Alle feestdagen zijn achter de rug, met al het eten wat erbij komt kijken is het wel tijd voor een rondje calorieën verbranden. In plaats van een bepaalde afstand te willen lopen had ik me nu voorgenomen een vooraf bedachte ronde te lopen. Hoe lang deze precies zou zijn? Al sla je me dood. Uiteindelijk blijkt dat deze ronde een kleine 7km lang is. Gezien het tempo wat ik liep en het gevoel daarbij, een bijzonder goed gevoel(tegen alle verwachtingen in), zei een stemmetje in m’n hoofd. “Nu gaan we niet moeilijk doen en door tot de 10km ook.” Ondanks dat het niet mijn intentie had bij deze ronde om een bepaalde tijd neer te zetten, maar enkel de 10km af te ronden, zei na 8.5km wederom een stemmetje in m’n hoofd “als je zo doorgaat, red je het misschien wel om onder de 50 minuten te eindigen.” Nee ik ben niet gek met al die stemmetjes in m’n hoofd hoor! Maar na een aardige tempo versnelling in de laatste kilometer heb ik 10km afgerond in 49:26.

Ondanks dat dit al geen slechte tijd is voor mijn doen (iedereen is hierin anders!). Heb ik toch het doel ingezet om onder de 45 minuten te lopen, waar ik misschien wel later het doel wil aanpassen naar 40 minuten. Mocht dit zo zijn dan laat ik het je uiteraard weten! Hieronder vind je de ronde van 10km net na de feestdagen! Dus met extra kilo’s en weerstand.

Zoals je gelezen hebt, helpt het mij enorm om op voorhand te bedenken wat ik ga doen. Máár ik laat altijd ruimte om dit onderweg nog aan te passen. Het kan zijn dat ik de ene keer lekkerder en/of beter in mijn vel zit, waardoor het makkelijker gaat. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik niet lekker in mijn vel zit, of het simpel weg gewoon even niet in me zit, waardoor de op voorhand bedachte ronde niet te halen is. Dan stel ik de op voorhand bedachte run bij naar wat wel mogelijk is. En haal dan de positiviteit uit het feit dat ik, ondanks dat het niet mijn 1e doel was toch heb getraind en er het maximale uit heb gehaald.

 

Ik ben benieuwd hoe jullie dit doen en wat jullie sportieve doelen(of goede voornemens) zijn voor 2021? Laat het hieronder weten in een reactie.

Heb je tips, tricks of suggesties. Schroom niet om mij dat te laten weten in een reactie of stuur mij direct een bericht via contact. Graag zelfs!

Hopelijk tot de volgende keer!

(Sportieve)Groetjes,

Tom

 

Tip: klik hier mijn volgende blog

of lees hier mijn vorige blog.

, , , , , , , , ,

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.