19 augustus 2024 Tom Hilhorst

Weekendje Vasse!

Gasterij De Bakker

Vasse ’24!

Wij, Syl en ik, hebben van mijn schoonouders een weekendje naar Vasse gekregen. Naar een klein hotel, met “maar” 6 kamers. In dit hotel zijn mijn schoonouders zelf al eens geweest end at is zo goed bevallen dat wij dit weekendje van hen hebben gekregen. Even tijd voor elkaar, want de kleine meid verblijft dit weekend bij mijn schoonouders dus Syl en ik kunnen weer even samen genieten. Daarnaast zullen mijn schoonouders ook genieten van het weekend met onze kleine rammer!

Vrijdag 02-08:

Aankomst Gasterij de Bakker Vasse:

Nadat we al vroeg uit de veren waren gegaan om de laatste spullen in te pakken en in de auto te leggen, zijn we iets later dan gehoopt vertrokken vanuit Nieuwegein. Het scheelt dat we eerst de kleine meid bij mij schoonouders moesten brengen, wat al redelijk op de route is naar Vasse. Rond kwart voor 10 in de ochtend komen we aan in Hilversum. Daar geven we de kleine meid nog iets te eten en leggen we haar in bed. We nemen zelf nog even een bak koffie voordat we de reis voort zetten naar het mooie oosten.

Een reis van ongeveer 1 uur en 50 minuten hebben we afgelegd vanaf Hilversum om hier te komen. We komen rond half 1 aan en kunnen al gelijk de kamer in. Dat is fijn want we kunnen hierdoor gelijk even opfrissen. Eenmaal alle spullen boven is het tijd voor een lekker koud biertje en een stuk appelgebak, welke we op advies van mijn schoonmoeder moesten proeven.

Eerste fietsrit:

Na het heerlijke stukje appelgebak, met slagroom, en het koude biertje, hebben we de fietsen gepakt en zijn we lekker een stukje gaan fietsen. Ik heb via de “Fietsknoop” app een route uitgestippeld langs de knooppunten voor fietsers en ben tot een route van ongeveer 35 kilometer gekomen. Een mooie eerste afstand zullen we maar zeggen. We hebben namelijk van mijn schoonvader een route gekregen die mijn schoonouders eerder hier gefietst hebben, maar die is gelijk 55 kilometer. Dus om langzaam in te komen en toch een beetje te wennen beginnen wij met 35 kilometer.

Een mooie route langs de eindeloze weilanden en maisvelden bracht ons eigenlijk in stilte tijdens het fietsen. Zoveel rust om ons heen door de natuur waren we gewoonweg niet gewend. Daardoor hebben we langere tijd niks tegen elkaar gezegd, maar hebben we intens genoten van de vrijheid en de natuur om ons heen. Ook de schattige dorpjes waar we doorheen zijn gefietst waren leuk om te zien.

Terug bij het hotel:

Na een kleine twee uur fietsen komen we terug bij het hotel, waar we lekker op het terras belanden. De gastvrijheid van het de medewerkers in niet te vergelijken met de gastvrijheid van het stadse. Gelijk de vraag wat we gedaan hebben, hoe ver we gefietst hebben en voor we het wisten stonden we al 15 minuten te praten met de bediening. Onder het genot van een biertje en een borrelplank bespreken we de route nog eens en wat we allemaal gezien hebben onderweg.

Het is lekker weer dus we zitten heerlijk te genieten op het terras. Tijd om dus even een spelletje erbij te pakken. “Keer op keer” is het voor nu geworden. Na vier potjes is de stand 3x winst van Syl en 1x winst voor Tom.

Hapje eten:

We besluiten om vanavond bij het hotel wat te eten, want in de tijd dat wij lekker een spelletje aan het doen waren kwamen er al meerdere gerechten voorbij. Syl neemt een lekkere mixed grill en ik neem de cordon blue van schnitzel. We hebben onwijs lekker gegeten en er stonden genoeg andere bijgerechten op tafel, voor het geval het niet genoeg was. Deze bijgerechten kon je ook zo vaak als je wilde bij bestellen.

Rondje Wandelen in Vasse:

Nadat we onze buik rond hadden gegeten had Syl het idee om nog even een rondje te lopen. Dat vind ze altijd lekker, om na het eten even te lopen. We hadden gezien dat ze bij het hotel wandel routes in een houder hadden staan. Dus wij gingen daar even kijken of er wat tussen zat. De titel “een uurtje wandelen” sprak ons beide aan. Dus dit was de route die we gingen lopen. Op voorhand wil ik zeggen dat ik niet een ster ben met wandel routes, laat staan als er dus geen afstanden bij staan. De tweede regel snapte ik al niet en begon de twijfel al toe te slaan.

Toch om een of andere reden, konden we bij de opvolgende regels in werkelijkheid iets vinden. tot we bij een regel kwamen dat we bij een “Maria kapel” uit moesten komen. Die was in geen velden of wegen te bekennen. Ligt geïrriteerd heb ik besloten om de kaart in mijn broekzak te stoppen en op de bonnefooi door te lopen. Zoals ik wel vaker zeg, met 3x rechts ben je op het zelfde punt… Wat grappig was, is dat we na een goed half uur tot drie kwartier lopen ineens een Maria kapel tegen kwamen. Blijkt dus achteraf dat we de route deels in tegengestelde richting zijn gelopen. Uiteindelijk hebben we 50 minuten gewandeld en zijn we in het hotel nog wat spelletjes gaan doen.

Zaterdag 03-08:

Even ontbijten:

We ontwaken in het bruisende stadscentrum van Vasse en zitten al vroeg aan het ontbijt. Dit was vanaf half 9 beschikbaar en wij zaten er al om kwart over 8. We hebben even lekker ontbeten, wat ze hier schattig voor elkaar hebben. In plaats van een lopend buffet concept, krijg je hier een mandje brood op tafel, waar al allemaal schoteltjes staan met beleg, beschuit, crackers etc. Nadat we heerlijk hebben gegeten gaan we even terug naar de kamer om ons klaar te makken voor een flinke fietsronde!

Lekker fietsen vanaf Vasse:

We zijn er klaar voor en gaan al vroeg op pad. Het is namelijk kwart voor 10 en we stappen al op de fiets voor een rondje van ongeveer 55 kilometer. M’n schoonvader had een fietsroute toegestuurd die we konden fietsen, wat een mooie route moet zijn. We gaan lekker er op uit en gaan beginnen aan de route. Na een kilometer of 4 heb ik in de gaten dat er iets niet helemaal gaat zoals het moet met de app. Wat blijkt nou, we fietsen de route in tegengestelde richting. Foutje bedankt. dus even gauw de route omgedraaid in de app en we kunnen weer verder. De route gaat een stukje door Duitsland heen en daarna komen we al snel in Ootmarsum.

In Ootmarsum doen we even een kopje koffie en geven we de billen even wat rust. NA het bakje koffie gaan we weer verder met fietsen en verbazen we ons nog altijd over de grote vlaktes die hier te zien zijn. Alles is zo groen dat het zoveel rust geeft, het is niet normaal. Wat ook opvalt zijn de vele maisvelden die hier te zien zijn. De ene is nog groter dan de andere en de ene nog mooier dan de andere. Na een half dagje fietsen en wat pauzes komen we weer terug bij het hotel.

Spelletjes met een borrel(plank):

Bij het hotel geven we onze billen even wat rust, want het gaat ook die rakkers niet in de koude kleren zitten zo’n rondje van 57 kilometer. We nemen een lekker koud biertje en vinden dat we wel wat lekker hebben verdiend. We bestellen een borrelplank met van alles en nog wat. Hier hebben we heerlijk van kunnen genieten en voelde extra lekker na zo’n lange fietstocht. Tijdens het bijkomen hebben we even een spelletje van de kamer gepakt en hebben we lekker een paar potjes qwixx gespeeld. Na de spelletjes gaan we ons klaar maken om lekker buiten de deur te eten.

Ria’s Eetcafe:

Ria’s eetcafe of all places is het geworden. Op de heenweg kwam we de borden al tegen en die zijn in het hoofd van Syllie blijven hangen. Die heeft even opgezocht waar ze precies zitten en dat blijkt 5 minuten van het hotel af te zitten. Na het bekijken van de kaart hebben we besloten om hier lekker te gaan eten. We waren ent op tijd bij het restaurant, want net toen we aan onze tafel zaten begon het te regenen. Gelukkig mocht dat de pret niet drukken en hebben we heelrijk gegeten. Na het eten zijn we terug gegaan naar het hotel waar we wederom nog even wat spelletjes gedaan hebben. Daarna zijn we lekker gaan slapen.

Zondag 04-08:

Even ontbijten:

We beginnen de dag weer met een heerlijk ontbijtje. Daar waar het isteren gekookte eieren waren, mochten we vandaag genieten van een heerlijke scrambled egg. De afbak broddjes maakte plaats voor heerlijke verse croissantjes. Verder was het ontbijt hetzelfde, maar dat was prima. We hebben heerlijk ontbeten en de plannen van vandaag besproken. In eerste instantie was het de bedoeling om nog een rondje te fietsen van om en nabij 30/40 kilometer. Die ging al snel van de baan, omdat achteraf het toch te lang zou duren voordat we dan terug waren. Syl wilde ook nog graag even een staf bezoeken om wat winkels te bekijken. Dus al gauw werd de keuze gemaakt om een rondje te wandelen om daarna naar Almelo te gaan. Maar nu eerst alle spullen even inpakken en in de auto leggen.

Rondje Wandelen in Vasse:

Alle spullen zijn ingepakt en liggen in de auto, op de fietsen na. We mochten deze nog even laten staan, zodat we nog makkelijk in de kofferbak kunne als we terug komen van onze wandeling. Ik had een route uitgestippeld via de knooppunten app, die ik ook gerbruik voor de fietsroutes. We beginnen onze wandeling en we komen er al snel achter dat de wandeling van vrijdag, wellicht op deze manier had moeten lopen. Tijdens de eerte wandeling had ik dus achteraf bij punt 3 al een fout gemaakt. Maar dat was al geweest en we hebben nu dus alsnog een groot deel van de route gelopen.

Tot we op een punt kwamen dat in het bos de gehele weg 1 grote plas met modder was. Zoveel regen was er dus gevallen in de afgelopen nacht. We liepen ook niet in onze beste wandeloutfit aangezien we allemaal op witte gympen liepen en opzich nette kleding. Dus we besloten af te wijken van de op voorhand gekozen route en gaan meer over de weg en fietspaden lopen. 3x links is tenslotte hetzelfde als 1x rechts, niet waar? Dus we zijn via een andere route gaan lopen, waarbij we uiteindelijk weer terug kwamen op de route die ik had uitgekozen. Na een goede 2 uur wandelen en een ronde van 7 kilometer Waren we terug in Vasse. We hebben de fietsen gepakt, op de fietsendrager gezet en zijn richting Almelo gaan rijden.

Terug naar de kleine:

Ondanks dat op internet stond dat Almelo open zou zijn deze zondag, bleek bij aankomst niets minder waar. Nadat we de auto geparkeerd hadden en naar het centrum gelopen waren, bleek er helemaal niets open te zijn. Althans alleen maar eetgelegenheden waren open, maar dit was niet heel uitnodigend. Dus zijn we weer terug gelopen naar de auto en daar kreeg Syl het meesterlijke idee om weer eens een pannenkoek te gaan eten. Dus die heeft al rijdend een pannenkoekenrestaurant opgezocht waar we heelrijk hebben genoten van zo’n rammer! Daarna zijn we snel doorgereden naar m’n schoonouders om weer te knuffelen met onze kleine meid en om te kunnen vertellen hoe heerlijk onze tijd in Vasse was!

Ik hoop tot de volgende keer!

Groetjes,

Tom

Lees hier mijn vorige blog.