26 maart 2023 Tom Hilhorst

Reisblog Tenerife ’23.

Onze eerste vakantie samen.

RUI Buenavista, Tenerife, Playa Paraíso.

De voorbereiding:

Dit jaar gaan wij voor het eerst samen op vakantie naar het buitenland, namelijk naar Tenerife. Niet dat we voor het eerst samen er op uit gaan, zo erg is het niet. Alleen zijn we nog niet eerder met het vliegtuig weg geweest samen. We zijn nu bijna drie jaar samen, waarvan de eerste twee jaar Corona roet in onze vakantie plannen gooide. En nu gaat het dan eindelijk gebeuren. Althans.. het ging alsnog bijna mis aangezien ik zonodig de week voor onze vakantie een bezoekje mocht krijgen van Corona. Gelukkig was de timing precies zo dat ik zaterdag weer op vrije voeten mag staan, als de klachten uitblijven.

Gelukkig is dat het geval en kan de vakantie doorgaan en gaan we er iets onvergetelijks van maken. Het voordeel van Corona, in combinatie met nagenoeg geen klachten, is dan toch wel dat ik een week thuis heb moeten zitten. En daardoor heb ik, samen met Syl, al vroegtijdig kunnen schoonmaken en opruimen. Dat scheelde alweer in de avond uren en na werktijd. Dit bracht gelukkig een stukje rust met zich mee. We hebben vrijdags lekker de koffer in kunnen pakken en de laatste boodschappen kunnen doen.

Schiphol->Tenerife:

Het is zaterdag ochtend en we zijn bezig met de laatste dingen af te ronden in huis. We willen het schoon en opgeruimd achterlaten, dus dat betekend de wekker op tijd zetten om de laatste punten nog op de i te kunnen zetten. We hebben de laatste was gedraaid en die hangt. Het huis is van onder tot boven helemaal gezogen en de vaat is weggewerkt. Ook zijn de laatste dingen in de koffer verdwenen en de handbagage staat klaar. Kortom: we kunnen gaan!

Rond een uur of elf komen mijn schoonouders bij ons aan voor nog even een bak koffie te nemen voordat we op pad gaan. tijdens de auto rit naar Schiphol hebben we nog net even wat regendruppels mee kunnen pakken, zodat we ook die voor de komende week hebben kunnen uitzwaaien.

Op Schiphol zwaaien we mijn schoonouders uit en gaan we naar binnen. Gelukkig hebben wij geen last meer van die enorme drukte. We gaan tenslotte na de schoolvakantie weg. Door het online inchecken zijn we de koffers zo kwijt en kunnen we door naar de beveiliging voor de laatste check. Hier moeten we een kleine tien minuten tot kwartier wachten, maar ook hier kunnen we zonder problemen doorheen. Afijn alles gehad, nu tijd voor een bak koffie met wat lekkers.

Vliegveld->Hotel:

Na een klein half uur vertraging op Schiphol zijn we toch op de aangegeven tijd aangekomen op Tenerife. Het is hier op dit moment een uur eerder dan in Nederland en na een vlucht van 4.5 uur zijn we om 18.21(lokale tijd) geland. Het uitstappen gaat vrij vlot en we staan vrij snel bij de bagageband om de koffers op te pikken. Daar moeten we ongeveer een kwartier tot twintig minuten wachten voordat de eerste koffers op de band verschijnen. Al vrij snel is Syl haar koffer op de band en moeten we alleen nog even wachten op mijn koffer. Gelukkig duurt dat niet al te lang en kunnen we omweg naar de bussen.

Via de app van TUI konden we al zien dat we in bus nummer 18 moesten plaatsnemen, maar goed er staan 7 TUI bussen.. Welke is nou bus 18? Gelukkig stond er buiten een mannetje van TUI die ons precies kon vertellen welke bus nou nummer 18 voor zijn ruit had liggen. Eenmaal in de bus duurde had toch nog een goed half uur voordat we vertrokken. Eenmaal onderweg duurde het nog een klein 20 minuten voordat we bij ons hotel aan kwamen. Gelukkig waren wij de eerste stop en konden we gelijk gaan inchecken.

De kamer:

Nadat we ingecheckt waren lopen we naar onze kamer en zien al gauw dat het een onwijs mooi en groot hotel/resort is. We hebben onze kamer bereikt, kamernemer 414-1. Vol verwachting lopen we naar binnen met eigenlijk de vraag of het een mooie kamer is. We doen de deur open en we zien meteen dat het een grote kamer is, aangezien we uitkijken op een woonkamertje, waar een bank met salontafel staan. De televisie hangt aan de muur en er staan wat kasten tegen de muren. De deur aan de rechterkant van de kamer lijd naar de slaapkamer. Hier staan twee grote eenpersoonsbedden tegen elkaar aan en vanuit hier kun je naar het toilet en naar de badkamer. Zowel de slaapkamer als de woonkamer hebben een balkon met uitzicht op zee, die kunnen we nu niet zien maar wel horen.

Eten:

We kunnen nog tot half tien in de avond gebruik maken van het diner in een van de restaurants. Restaurant Yaiza is het ‘main restaurant’ wat het langste open is. Hier kunnen we na het uitpakken van de koffer nog even rustig wat eten. En daar kijk ik op dit moment heel erg naar uit! Ondanks dat we alles nog moeten uitzoeken en het lastig te beseffen is in het donker, voelt het allemaal goed hier in het hotel. We zitten heelrijk te eten en tijdens het eten worden we kostelijk vermaakt met een live entertainment show vol acrobatiek. Na het eten gaan we nog even cocktail drinken om de vakantie in te luiden, maar daarna gaan we naar de kamer en lekker slapen.

Dag 1 op Tenerife:

De eerste ochtend breekt aan. Syl heeft prima geslapen, maar ik daarentegen een stukkie minder goed. Nieuwe omgeving, nieuwe geluiden is altijd even wennen natuurlijk. Je kan niet altijd zes gooien natuurlijk. Maakt ook niet uit, want we halen wel weer in bij het zwembad op een heerlijk bedje. We slaan de gordijnen open en we worden gelijk vrolijk. Een strak blauwe lucht en de zee is ons uitzicht. Dat tovert gelijk een glimlach op ons gezicht.

We maken ons klaar voor het ontbijt en we lopen richting het restaurant Yaiza. Deze zit binnen vol, maar buiten is er wel plek of we moeten naar het andere ontbijt restaurant genaamd Atlantico. Een prima keuze, want het is een heel stuk rustiger in dit restaurant dan in Yaiza waar we eerst stonden. Nadat we ons ontbijtje lekker hebben opgegeten gaan we naar een van de vijf zwembaden om daar lekker op een bedje te ploffen.

Avond:

Nadat we heel de dag niet verder zijn gekomen dan het zwembadbedje en het lunchrestaurant, zijn we terug naar de kamer gegaan om ons op te frissen. We zijn bij het inchecken uitgenodigd voor een welkomstdiner in bij het Atlantico restaurant, dat een grill restaurant wordt in de avond. Buiten dat dit grill-restaurant is, was er niks speciaals aan dit diner. We hadden verwacht dat er meer zou gebeuren, maar niks is minder waar. We moeten nog steeds zelf ons eten pakken.

Na het eten zijn we een stukje gaan lopen buiten het hotel. Op de reis naar het hotel vanaf het vliegveld zagen we een klein winkelcentrum wat in onze ogen niet ver van het hotel af ligt. Dat blijkt ook zo te zijn, want op een minuut of 5-10 lopen zit het winkelcentrum Rosa Centre. Hier zijn we even geweest, want ik was weer eens een pet/hoed vergeten. Dus op jacht naar een hoedje gingen we een aantal winkels af. Helaas is dat niet gelukt, maar we hebben wel een leuke pet gekocht. Ook heb ik een tasje voor mijn spullen gekocht voor als we op pad gaan.

Dag 2 op Tenerife:

Na een heerlijke nacht voor ons beide is de tweede dag aangebroken op het mooie eiland. De zon die schijnt wederom en we merken dat de wind minder is geworden ten op zichtte van gister middag. Na het ontbijt gaan we weer lekker bij het zwembad liggen om nog even helemaal zen te worden. Doordat de wind minder is voelt het een stuk warmer aan vandaag. Daardoor plonsen we af en toe lekker het water in om even lekker af te koelen.

Verder hebben we niet heel veel gedaan deze dag tot aan het eten. Na het eten zijn we weer lekker een stuk gaan wandelen. Dit keer zijn we via de achterkant het hotel terrein af gegaan. Rondom het strand loopt een promenade waar je heelrijk over kan wandelen. Het hoort niet bij het hotel dus heel veel mensen maken hier gebruik van. Overdag zie je veel mensen hardlopen en wandelen. Wij slaan het hardlopen even over deze week, maar gaan wel lekker wandelen.

We wandelen dit keer richting andere hotels en komen uit bij wat winkeltjes waar we binnen even gaan “kijken, kijken, niet kopen”. We belanden uiteindelijk op een straat met allemaal souvenirwinkels. Het leuke komt nu: Weet je nog dat ik gister opzoek was naar een hoed en die niet kon vinden, waardoor ik maar een pet heb gekocht? Hier wordt je doodgegooid met die hoedjes! Maar goed ik heb al een pet, dus ik hoef dat hoedje al niet meer.

Weer terug op het resort nemen we nog een afzakkertje en luisteren nog even naar het live entertainment, maar al gauw gaan we lekker naar de kamer om lekker te slapen.

Dag 3 op Tenerife:

Vandaag wordt een leuke dag hopen we, want we gaan namelijk naar “JunglePark Tenerife”. We hebben allebei geen idee wat we ervan kunnen verwachten, maar het lijkt ons heel vet. Dankzij een vriendin die hier al eens is geweest zijn we op dit idee gekomen. Maar eerst even lekker ontbijten en klaarmaken om op pad te gaan.

Het lijkt een bewolkte dag te worden aangezien de zon er niet doorheen lijkt te komen, maar desondanks gaan we naar de receptie om een taxi te bestellen. Eenmaal in de taxi zitten we vol verbazing naar buiten te kijken. Ten eerste valt ons op dat de bewolking verdampt is. Ten tweede valt ons ook op hoe bergachtig het landschap eigenlijk is. We zien wel bergen enzo vanaf het hotel, maar we wisten niet dat het zo erg zou zijn. Des te meer zin krijgen we in vrijdag, dan hebben we een auto gehuurd om het eiland verder te verkennen.

Jungle Park Tenerife:

We zijn na een taxi rit van ongeveer een half uurtje aangekomen bij het jungle park. We hebben allebei geen idee wat we er van kunnen en moeten verwachten. Dus we laten het op ons af komen. We zijn nog geen 5 minuten in het park of er staat iemand met een camera en een papegaai voor ons neus. Voordat ik het weet hangt een papegaai met zijn bek aan mijn vinger. Ook moet ik hem nog even als een baby vast houden en overal worden foto’s van gemaakt. Voordat ik me eigenlijk besef wat er gebeurd is het al voorbij. Helaas hebben we hier zelf geen foto’s van gemaakt en we vonden €20,- voor deze twee foto’s toch wel een hoop geld.

Afijn.

We gaan verder het park in en hebben al vrij snel een hele goede indruk van het park. Het is een mooi park met mooie dieren. Vooral andere dieren dan dat we gewend zijn van de Nederlandse dierentuinen. Het is een ruim opgezet park, waarbij er veel is gedaan om de term “jungle” zijn naam eer aan te doen. Niet alleen qua dieren, maar ook kwa bomen en groen voorzieningen. Zelfs de paden en bruggen lijken alsof ze rechtstreeks uit de jungle geplukt zijn en hier zijn neergelegd.

We kijken onze ogen uit en zijn zeer positief verrast met dit uitje. We zijn onwijs blij dat we dit uiteindelijk gepland hebben en dat we hier zijn geweest.

Birds of Prey:

We hebben het hele park eigenlijk wel gezien en we gaan kijken bij een vogelshow. Geen idee hoe dit er uit gaat zien, maar het lijkt erop dat in het midden van een groot openluchttheater de vogels gaan vliegen. Ook staan er aan de zijkant van het theater twee torens, waar de vogeltrainers op zullen staan en de vogels langs laten vliegen. Hoewel dat ook gebeurd, lopen de trainers ook door het publiek. Hierdoor vliegen de vogels letterlijk rakelings langs je heen. Een hele bijzondere ervaring, wat een hoop mooie beelden oplevert. Zowel foto’s als video’s.

Het bijzondere vonden wij dat de vogels, die normaal vastzitten, nu vrijuit kunnen vliegen. Ze zouden letterlijk weg kunnen vliegen en de zeearend vliegt dan ook heel ver boven ons. Weg vliegen doen ze blijkbaar niet, maar het zou heel goed kunnen. Wij vonden het wel heel fijn om te zien dat die beesten nu een beetje vrijheid kregen, daar waar ze normaliter vast zitten op te bewonderen. Na een half uurtje spelen zit het er weer op voor die beesten en is de show afgelopen.

Sea lion show:

Nadat we eerst naar de Birds of Prey show hebben gekeken sluit daarop aan de zeeleeuwen show. Een show waarin twee trainers met twee zeeleeuwen een half uur lang ons gaan vermaken. Voorafgaand is er zelfs de mogelijkheid om met een zeeleeuw op de foto te gaan, maar die slaan we even over. De show is super leuk en het blijft knap hoe deze dieren het allemaal kunnen doen. Je kan ook goed zien dat de band tussen trainer en zeeleeuw heel goed is en dat de dieren het niet slecht hebben in het park.

Na deze show hebben we alles gezien en is er verder geen show meer in het park. Dus we besluiten om het park werd te verlaten en terug te gaan naar het hotel. Daar gaan we nog even lekker aan het zwembad liggen en nog even een kleurtje opdoen voordat we gaan eten.

Dolce Vita:

Deze avond mogen we lekker gaan dineren bij een Italiaans restaurant genaamd “Dolce Vita”. We hebben de tweede shift wat inhoud dat we om 20.30 uur kunnen aanschuiven en kunnen genieten van een Italiaans getint buffet. Verder is het nog altijd een lopend buffet, maar dit keer met Italiaanse gerechten, zoals lasagne, pizza en pasta’s. Hier hebben we lekker genoten van de Italiaanse keuken.

Voor dit restaurant moesten we ook nog reserven. Uiteindelijk is het ons gelukt, maar het ging niet van harte. Doordat het een klein restaurantje is, zijn er maar weinig plekken te vergeven. De reservering moet via een app van het hotel gedaan worden, maar alles was al vol of het restaurant was gesloten. Dus toch maar even bij de receptie gevraagd voor een tafeltje en die gingen kijken wat ze voor ons konden betekenen. Nadat we terug kwamen uit het Jungle Park lag er een briefje op de kamer dat het gelukt was voor 20.30 uur.

Dag 6 op Tenerife:

We gaan even een paar dagen vooruit, want om nou bij elke dag neer te zetten hoe lekker het was aan het zwembad wordt ook een beetje eentonig.

Vandaag is een mooie dag! Om twee redenen: nummer één de zon schijnt, het is strak blauw en het is een heldere dag. Nummer twee, we gaan vandaag toeren over het eiland met een cabrio! Wij hebben namelijk de gehele een Volkswagen t-roc cabrio tot onze beschikking. We zijn van plan om naar Las Americas, Los Gigantes en de vulkaan El Teide te gaan. Hiervoor hebben we onze wekker eerder gezet, zodat we optimaal kunnen genieten van de tijd.

We hebben ons buikje vol gegeten bij het ontbijt en de tas is gepakt om op weg te gaan. Nu de auto nog in ontvangst nemen en dan kunnen we gaan. 09.00 uur zou het bedrijf de auto komen afleveren, dat is niet gelukt. 09.20 kwam er eindelijk iemand van het bedrijf om de auto af te leveren.

Las Americas:

We beginnen onze tour vanaf het hotel naar het toeristische plaatsje Las Americas. Een mooi en gezellig plaatsje waar je langs de boulevard mooi kan lopen met aan de ene kant de zee en aan de andere kant de winkels en restaurantjes. Hier gaan we lekker een kopje koffie drinken en vervolgens gaan we weer verder over de boulevard. We slaan bij een leuk strandje links af het winkel gebied in en komen op een winkelstraat met allemaal palmbomen terecht. Hier slenteren we een beetje langs alle winkeltjes en als echte Hollanders doen wij mee aan “kijken, kijken, niet kopen”.

Nadat we alle winkeltjes hebben gezien vervolgen we onze weg naar de volgende tussenstop. Dit is ongeveer een half uurtje rijden, maar eerst moeten we de auto zien te vinden. Die hebben we op een groot parkeerterrein geparkeerd, maar best een stuk lopen vanaf het strand. Voorbereid als we zijn heeft Syl mij een locatie gestuurd van e geparkeerde auto, maar achteraf blijken we deze helemaal niet nodig te hebben en lopen we zonder navigatie naar de auto. We zoeken nog even met de auto een plekje in de schaduw om ons even goed in te smeren en daarna vertrekken we naar tussenstop twee.

Los Gigantes:

De kliffen van Los Gigantes zijn de tweede stop op onze tour vandaag. Deze bezienswaardigheid hadden we gevonden via een ANWB boekje dat we hadden gekocht voor deze vakantie. Het was een goede 25-30 minuten rijden voordat we er waren. Eenmaal aangekomen zagen we al een aantal mensen staan op een uitkijkpunt om een paar mooie foto’s te maken. We parkeren de auto langs de kant van de weg en open een stukje naar boven. Bij een restaurantje en een souvenirs shop is een panorama dekje gemaakt om goed te kijken naar de kliffen en uit te kijken over een stuk van de stad.

Na een paar mooie plaatjes geschoten te hebben, gaan we verder naar beneden om te kijken of we een restaurantje kunnen vinden om even wat te eten. We hadden in eerste instantie het idee om bij het restaurantje bij het panorama dek te eten, maar daar hadden ze niet echt een lunchkaart. We komen uit bij een heel leuk klein restaurantje, waar ze een vrij simpele kaart hebben. We gaan hier lekker even eten en open daarna nog een rondje om het even te laten zakken.

Onderweg naar El Teide:

Vanaf hier gaan we naar onze derde bestemming toe, de vulkaan “El Teide”. Deze autorit duurt ongeveer 5 kwartier, dus we zijn wel even zoet. Onderweg zien we nog een aantal hele mooie uitkijk posten, waar we even de tijd nemen om een blik te werpen. De eerste stop is halverwege de berg en daar is een panorama dek dat uitkijkt over een heel groot deel van het eiland en waarbij de zee goed te zien is. Aan de andere kant is goed te zien hoe groen dit deel van het eiland eigenlijk is. Het contrast is bijzonder mooi om te zien, wetende dat je zometeen op een vulkaan achtig landschap terecht gaat komen.

Vanuit de eerste stop rijden we door naar de vulkaan en we komen na een goede 45 minuten op een hoger gelegen deel van het eiland. De temperatuur wordt steeds iets kouder naarmate we hoger komen en de natuur wordt steeds iets grauwer. Ondanks dat blijft het een bijzonder mooi uitzicht wat we allemaal zien op de weg naar boven. Eenmaal bij het station om naar de vulkaan te gaan parkeren we de auto langs de weg. Hiervandaan moeten we nog een kleine 10 minuten lopen om daadwerkelijk bij het stationnetje uit te komen.

Station naar El Teide:

We zijn boven bij het station en willen de tickets bestellen voor de kabelbaan om naar boven te gaan. Daar wordt aangegeven dat de tickets uitverkocht zijn. In eerste instantie denk ik dat de beste een grapje maakt. We zijn er rond half 3 en de laatste gondel gaan om half 5 naar boven. Nadat de man aangeeft dat ze uitverkocht zijn gaat hij driftig verder achter de computer, waarvan ik denk dat hij als nog de tickets gaat uitprinten. Niks is minder waar en de man blijkt bloed serieus te zijn, waardoor we niet naar boven konden. Toch wel teleurgesteld lopen we weg van het loket en gaan we maar een ijsje eten.

Costa Adeje:

Vanaf het station zijn we naar Costa Adeje gereden naar Playa Del Duque om precies te zijn. Hier had Syl een mooi strandje gevonden en hier zat ook een winkelcentrum bij. Na een goed uur sturen zijn we aangekomen op plaatst van bestemming en hebben we de auto geparkeerd in een parkeergarage. We maken een heerlijke strandwandeling om vervolgens naar het winkelcentrum te lopen. Op weg naar het winkelcentrum komen we langs allerlei leuke restaurantjes, waar we een kijkje nemen op de kaart om hier even wat te eten.

Er zitten leuke en gezellige restaurantjes tussen, dus we besluiten om hier vanavond een hapje te doen. Eerst gaan we nog naar het winkelcentrum, want de restaurants gaan pas over anderhalf uur open. Het winkelcentrum bestaat ui een aantal verdiepingen, dus we zijn wel even zoet. Al gauw blijkt dat de “begane grond” een verdieping is waar alle merk winkels zich bevinden. Het ene shirt is nog duurder dan het andere shirt, dus hier zijn we gauw uitgekeken, maar een verdieping lager is meer ons terrein. Hier struinen we lekker als echte Hollanders rond “kijken, kijken, niet kopen”.

La Hacienda:

Na ons wilde shop avontuur gaan we lekker een hapje eten bij Hotel Restaurant La Hacienda. Een leuk en mooi aangelegd hotel/restaurant waar de Spaanse cultuur en sfeer direct op je af komt. Hier hebben we een lekker romantisch diner gehad de laatste avond te vieren op het eiland. Na het eten rijden we terug naar het resort en leveren we de auto in.

Dag 7 op Tenerife:

De laatste dag is aangebroken. Een dag die altijd lang duurt en waar ikzelf altijd een hekel aan heb. Je moet op tijd je kamer uit, maar word pas later opgehaald met de bus waardoor je altijd zit met je koffers etc. Zo is dat nu niet anders, maar we hebben besloten om oprijd uit te checken, waardoor we nog even goed kunnen genieten van het zonnetje en dat we vrij relaxed de vakantie af kunnen sluiten.

Dan worden we opgehaald door de bus en zit de vakantie er weer op!

Ik hoop tot de volgende keer!

Groetjes,

Tom

Lees hier mijn vorige blog.