21 mei 2023 Tom Hilhorst

Reisblog Barcelona ’23.

4 jaar na eerste planning.

H10 Ráco del Pi, Spanje, Barcelona.

Het is 2023 wat inhoud dat we vier jaar na de eerste boeking zijn. In 2019 heb ik samen met mijn zus een reis/stedentrip geboekt naar Barcelona Spanje. Destijds scheurde ik een week of twee weken voordat we zouden gaan een spier in mijn bovenbeen. Hierdoor kwam ik op krukken te lopen, waardoor de stedentrip al voor de start aan zijn eind kwam en we hem moesten annuleren. Niet heel lang daarna kwam er een virus voorbij waar we een goeie drie jaar last van hebben gehad, waardoor het ook niet mogelijk was om op reis te gaan. Maaaaaar nu vier jaar na dato gaat het dan toch gebeuren.. We zijn op vakantie geweest naar Barcelona.

Voorbereiding:

Voordat we op vakantie gaan zijn we al een keer bij elkaar gekomen, om zo te kijken wat leuke activiteiten zijn die we eventueel op voorhand al moeten reserveren/boeken. Ik moet eerlijk bekennen dat ik in dit deel van de voorbereiding niet heel veel heb uitgevoerd, maar dat het voornamelijk mijn zus was die hier goed mee bezig is geweest. We hebben allebei een Time to MoMo boekje, waarin allerlei bezienswaardigheden staan waar we al op voorhand informatie over kunnen inwinnen. Ik heb het boekje tijdens deze voorbereiding aan tafel er voor het eerst eens erbij gepakt, maar mijn zus had gelukkig al wel het een en ander uitgezocht.

Zo had mijn zus al uitgezocht dat het wel leuk is om met een gids per fiets de stad te verkennen. Hierdoor kunnen we net even wat verder buiten de stad ten opzichte van een wandeling, maar kunnen we ons ook makkelijker manoeuvreren ten opzichte van de Hop on Hop off bussen. Dus deze hebben we op voorhand maar geboekt zodat we zeker weten dat we hier een plekje hebben. Maandag gaan we deze activiteit doen met een Engelse gids, want er is geen tijdsslot met een Nederlandse gids.

Naast de fietstocht hebben we ook een rondleiding met gids door de Sagrada Familia geboekt. We hebben gehoord dat het verstandig is om deze op voorhand al te boeken in verband met de beschikbaarheid van het aantal plekken in de tour. Dus woensdag middag gaan we sowieso naar de Sagrada Familia toe met een gids die ons wegwijs maakt door deze bijzondere kerk.

Reis naar Barcelona:

Het is zondag ochtend heel vroeg. We vertrekken namelijk om 06.00 uur naar Barcelona en daardoor wil ik graag rond een uur of 03.30 / 04.00 uur op Schiphol zijn. We hebben daarom om half drie bij ons thuis afgesproken om daar nog even een bakkie koffie te drinken, waarna we de reis naar Schiphol inzetten. De dag voor vertrek liep de voorbereiding iets anders dan gepland. Ik moest de zaterdag voor we weggingen nog en aantal wasjes draaien, maar ook mijn koffer moest nog ingepakt worden. Uiteindelijk is dat pas zaterdag avond rond de klok van 22.00 uur gebeurd. Ongeveer 5 uur voordat we vertrokken dus.

We stappen de auto in naar Schiphol. Papa zet ons af bij de desbetreffende vertrekhal en we gaan onze koffers wegbrengen. We hadden online al ingecheckt dus dat scheelde alweer. Koffers in de drop-off en we konden gelijk naar de beveiliging toe. Daar moesten we een kleine tien minuten wachten voordat we daar doorheen waren. Het ging allemaal heel soepel en vlot. Dus al snel konden we op zoek naar een bak koffie.

De vakantie is begonnen.

We stranden al snel bij de Starbucks om daar een heerlijk bak koffie te halen met een broodje. Voor mij begint nu altijd de vakantie. Heerlijk achterover leunend mensen kijken die toch met een lichte paniek rond rennen over Schiphol vind ik een heerlijk gezicht. Vooral als achteraf blijkt dat deze mensen bij ons in het vliegtuig zitten en blijkt dat ze dus alle tijd hadden om rustig aan te doen.

We gaan nog even wat winkeltjes af om de nodig puzzelboekjes te kopen en even te kijken of er nog iets leuks te vinden is. Daarna gaan we al gauw naar de gate waar we moeten instappen. Hier doe ikzelf nog even een puzzel en Laura die leest nog wat bladzijdes op haar e-reader. We mogen instappen en gaan met z’n alle netjes in de rij staan. We zitten in het vliegtuig en zijn helemaal geïnstalleerd. Al snel krijgen we te horen dat we een ruime vertraging gaan hebben. Er is in de nacht een storing aan de bagage band geweest, of die is er nog altijd, waardoor er nog een kar met koffers ingeladen moet worden. Uiteindelijk duurt de vertraging een uur en kunnen we toch vertrekken.

Zondag in Barcelona:

Na een goede en korte vlucht, ondanks de vertraging, zijn we vroeg in Barcelona. Gelukkig zijn onze koffers al snel op de band te vinden, waardoor we onze reis naar het hotel kunnen voortzetten. In tegenstelling tot andere vakanties, heeft deze geen transfer naar het hotel dus zullen we zelfstandig moeten uitzoeken hoe we bij het hotel komen. Gelukkig heeft Laura hier enige ervaring mee, waardoor ze al snel in de gaten had welke bus we moesten pakken en hoelang we in de bus zouden zitten.

Na een busrit van een goede 25 tot 30 minuten kwamen we aan bij de halte die we moeten hebben. Palça de Catalunya is de halte waar we moeten uitstappen. We stappen uit en komen in een bizarre mensen massa terecht. We weten dat het een bekend plein is in Barcelona, maar dat het zo druk zou zijn wisten we ook niet. Al snel bleek dat het nu ook wel extreem druk was vanwege een nationale feestdag Sant Jordi.

Vanaf de halte is het nog een kleine tien minuten lopen naar het hotel, waarbij we langs een straat lopen waar je op elke 5 vierkante meter een tafel hebt staan waar je rozen kan kopen. Dit heeft alles te maken met de nationale feestdag en is niet alleen deze straat, maar in heel Barcelona. We komen aan bij het hotel en checken in. Helaas is onze kamer nog niet beschikbaar, waardoor we de koffers achter kunnen laten maar nog niet de kamer kunnen zien. We besluiten om daardoor een beetje het gebied rond het hotel te verkennen en vooral opzoek te gaan naar een koffietentje.

Basilica de Santa Maria del Pi.

We komen er al vrij snel achter dat achter ons hotel een klein pleintje zit, vlak voor de ingang van een grote basiliek. Hier gaan we eerst even gauw een bakje koffie drinken, om vervolgens onze verkenningstocht voort te zetten. We hadden voor deze dag bewust nog niks gepland, omdat we niet wisten hoe de dag er uit zou zien met de vlucht etc. Na ons bakje koffie gaan we maar gelijk even de basiliek in om die te bewonderen. Het blijft onwijs mooi om dit soort bouwwerken te zien. We maken een rondje door de kerk en staan tijde versteld van de omvang van de kerk. Er blijken zelfs concerten gegeven te worden in de kerk, want bij het naar buiten lopen van e kerk staan er een aantal mensen flyers uit te delen om langs te komen bij een concert in de kerk.

Nadat we de kerk bezocht hebben gaan we verder met de verkenningstocht. We komen uit op de Rambla, één van de bekendste straten van Barcelona. Via deze straat manoeuvreren we ons naar het plein waar we met de bus uitgestapt zijn, om daar ons plan eigenlijk om te zetten. We hebben in de gaten dat we vrij doelloos door de stad lopen, dus besluiten we hier iets aan te doen. Laura had gevonden dat we met een kabelbaan naar een kasteel konden gaan.

Castell de Montjuïc.

We gaan vanaf het plein de Catalunya met de metro en een ondergronds klein pendel trammetje omhoog op de berg. Van daaruit kunnen we met de kabelbaan naar de top van de berg. Op de top van de berg staat een militair kasteel. Castell de Montjuïc om precies te zijn. Bij dit kasteel heb je een bijzonder mooi uitzicht over de nieuwe haven van Barcelona. Je kan hierdoor een goede inschatting maken dat dit kasteel een een verdedigingsfort was om de vijand, die vanaf zee kwam, te weerhouden aan land te komen. De grote afweer kanonnen staan nog altijd op locatie.

Aan de andere kant van het fort heb je een adembenemend mooi uitzicht over de gehele stad. Hier vandaan kan je ook de grote gebouwen zien, zoals bijvoorbeeld de Sagrada Familia, de Mnac, maar ook de torens die in de haven staan waar ook een kabelbaan langsheen gaat. We gaan even wat eten en drinken op de binnenplaats van het kasteel. Hier blijkt dat later het gebouw ook heeft gediend als gevangenis. Na het rondje door het kasteel gaan we weer naar beneden met de kabelbaan en de tram, want ondertussen is het tijd om ons te settelen in de hotel kamer.

Inchecken hotel.

We zijn in het hotel en we kunnen onze kamer in. Onze kamer ziet er prima uit! We hadden het tijdens het lopen nog over dat Laura nooit een kamer heeft met een bad.. en wat denk je? Onze kamer heeft een bad, dus dat wordt lekker chillen na de lange wandelingen. Voor nu gaan we er wederom op uit. We vragen aan e receptie wat een paar leuke en goede restaurants zijn om te eten die in de buurt zitten. We krijgen een drietal restaurants mee die voldoen aan onze wensen en we besluiten om alle drie de restaurants even te bekijken.

Opzoek naar eten.

Na een flinke wandeling van het hotel naar het eerste restaurant en weer door naar het tweede restaurant, stuiten we op wederom een grote kerk. We besluiten om de wandeling naar het volgende restaurant even te parkeren en bij de kerk naar binnen te gaan. Net als alle andere kerken hier in Barcelona is ook dit weer een hele mooie. Na een rondje door de kerk moeten we via een andere deur naar buiten als dat we naar binnen zijn gekomen, waardoor we op een plein uit komen met wat restaurantjes. We besluiten hier maar even op de kaarten te kijken of er iets tussenzit wat bij ons past.

Uiteindelijk gaande bij een restaurantje zitten wat niet is opgegeven door het hotel, maar waar we per ongeluk terecht zijn gekomen. Vanuit het restaurant hebben we uitzicht over een pleintje, wat ik zelf altijd heel leuk vind, en kunnen we lekker mensen kijken. We bestellen allebei een heerlijk hamburger. Na het eten zijn we allebei kapot van de dag, met de reis en indrukken die we tot op heden al hebben opgedaan. We lopen lekker terug naar het hotel en gaan daar lekker douche en chillen om ons klaar te maken voor de komende dag.

Maandag in Barcelona:

Na een overheerlijke nacht en een prima ontbijt gaan e vandaag een fietstocht maken door de stad met een gids. We hebben deze tour op voorhand al geboekt bij “Baja Bikes”. Wij konden geen tour boeken met een Nederlandse gids, dus dit werd een engelse gids. Wat wij vreemd vonden, aangezien er 15 minuten voordat onze tour vertrok een groep nederlanders met een een Nederlandse gids er vandoor gingen. Gelukkig kwamen we er al snel achter dat wij niet de enige met dit probleem waren. Van de acht mensen die mee reden met de tour waren er zes Nederlands. Dit mag verder de pret niet drukken en we gaan onze fiets uitzoeken. Na het verkrijgen van onze fietsen gaan we van start. We gaan naar onze eerste stop.

Stop 1. Stadhuis:

We stoppen op een plein, waar wij gister ook al overheen gelopen zijn. Het plein wat gister bommetje vol stond, was nu nagenoeg leeg. Wat blijkt hier de reden van te zijn. Aan de ene kant is het stadhuis en aan de andere kant een paleis. Deze gebouwen zijn normaliter gesloten voor de gewone burger, maar één keer per jaar zijn deze geopend voor de burgers en dat is op de feestdag van Sant Jordi. Vandaar dat het onwijs druk was toen wij er langs zijn gelopen gister.

Stop 2. plein, lantaarnpaal Gaudí 2 stuks

Via het plein fietsen we door naar het volgende plein (Plaça Reial). Op dit plein staan een tweetal lantaarnpalen die zijn ontworpen door Gaudi. Dit was nog in de tijd dat hij niet bekend was. Men ziet dit als zijn eerste opdracht. Hiermee heeft hij zich bekend gemaakt bij het grote publiek. De lantaarnpalen zijn ontworpen met het verhaal van Sant Jordi (Joris en de draak). Dit is duidelijk terug te vinden in de lantaarnpalen.

Stop 3. ramblas.

Bij de derde stop staan we stil bij een kunstwerk van Gaudi dat hij ligt op de grond in de Ramblas. Dit kunstwerk heeft wederom meerdere betekenissen in één. Vanuit elke hoek dat je komt zie je een andere betekenis als eerste.

Stop 4. ziekenhuis Santa Creu.

De vierde stop is het ziekenhuis Santa Crue. Dit was vroeger een ziekenhuis voor de dakloze. In de ziekenhuis is Gaudi gestorven aan de verwondingen. Hij is namelijk aangereden door een tram tijdens één van zijn middag wandelingen. Doordat hij woonde op de werkplaats van de Sagrada Familia zag hij eruit als een zwerver, waardoor hij naar dit ziekenhuis is gebracht. Was hij wel naar een ander ziekenhuis gebracht dan konden ze hem waarschijnlijk wel de zorg bieden die hij nodig had.

Stop 6. Casa Batlló.

De zesde stop is een huis dat Gaudi heeft ontworpen, waarbij wederom het verhaal van Joris en de draak naar voren komt. Als je op google zoekt naar dit huis, dan zal opvallen dat het dak van dit huis lijkt op de rug van een draak. De dakpannen liggen erbij alsof het de schubben zijn. Ook wordt het huis gezien als het sprookjeshuis van Gaudi.

Stop 7. Casa Mila.

Casa Milà is een werk van Gaudi dat gebaseerd is op de golven van de zee. De balustrades van de balkons zijn net de golven van de zee. Ook de schoorstenen op het dak van het pand zijn bijzonder te noemen. Deze zien er allemaal uit als de soldaten van Star-wars.

Stop 8. Sagrada Familia.

De achtste stop is een eindje fietsen vanaf de rest. Dit is de Sagrada Familia, waar we eigenlijk niet heen zouden gaan. Dit omdat 6 van de 8 personen al met een andere tour naar de kerk zouden gaan. De gids had gevraagd om deze dan over te slaan, omdat het nogal een stukje fietsen was. Aangezien de andere 2 gasten er niet naartoe gingen, zijn we er toch maar langs gefietst.

Stop 9. Parc de la Ciutadella.

Dit si een groot park waar veel inwoner van Barcelona komen voor ontspanning. Aan dit park grenst ook de dierentuin van Barcelona. En er staat een grote fontein in het park, welke gebaseerd is op de Trevi fontein in Rome. Echter staan alle fonteinen droog in Barcelona ivm het waterschap in de stad.

Stop 10. Olympisch dorp.

De laatste stop die we hebben gemaakt is in het oude olympische dorp van 1992. Hier werden in dit jaar de olympische spelen gehouden en dat is nog altijd goed terug te zien. Veel van de gebouwen zijn nu onderdeel van grote bedrijven die er allerlei research doen. Ook staat er nog altijd een hotel dat destijds speciaal is gebouwd.

Via de haven van Barcelona fietsen we terug naar ons begin punt en zit de tour er op. Een interessante tour, waarbij de gids echt op een leuke manier veel verteld heeft over de stad. Echt een aanrader om dit te doen als je hier bent. Sowieso op de fiets rond rijden door de stad is een aanrader, maar zelfstandig zou ik het niet doen ivm de verkeersveiligheid. Wij hadden geboekt via “Baja Bikes” en de fietsen kwam bij “Green Bikes” vandaan. Voor ons was deze locatie te lopen vanaf het hotel.

Dinsdag in Barcelona:

Dierentuin van Barcelona:

Dinsdag ochtend gaan we vanaf het hotel, na wederom een lekker ontbijtje, lopen naar het Parc de la Ciutadella om daar de ingang te pakken van de dierentuin. Zelf vind ik het interessant om te zien wat voor dieren er allemaal in een buitenlandse dierentuin aanwezig zijn. We struinen een goeie drie en een half uur door de dierentuin en hebben alles gezien wat er te zien valt. Het meest bijzondere is toch wel de dieren die we hier in Nederland eigenlijk niet zien in een dierentuin. Zo hebben ze hier in Barcelona een verblijf met knobbelzwijnen, ook wel bekend als Pumba uit de Lion king. Ik heb heel wat dierentuinen gezien in Nederland, maar nog niet eerder een waar deze dieren te zien zijn.

Hop on, Hop off tour:

Vanuit de dierentuin zijn wel gelijk opgestapt in de hop on, hop off bus. Toevallig is er een halte bij het park en de dierentuin dus dat komt goed uit. De bus heeft twee routes. We blijven de eerste route volledig zitten, zodat we even goed kunnen kijken waar we heen willen met de bus. De tickets zijn 24 uur geldig, dus hier hebben we eigenlijk al een beetje rekening gehouden met de tijd zodat we morgen met de bus naar de Sagrada familia kunnen. Van de bus duurt elke route ongeveer twee uur, waardoor we voorlopig wel even onder de pannen zijn. We komen langs een hoop mooie bezienswaardigheden die mooi zijn van buitenaf, maar waar we niet echt heen hoeven.

Park Guell.

De eerste route hebben we gehad en we staan te wachten op de bus van de andere route. Deze route komt langs Park Guell waar we allebei toch graag even naar binnen willen en in het park willen rondlopen. Park Guell is een stadspark wat vroeger een persoonlijk park was van de familie Guell. Dit park is ontworpen door Gaudi en dat komt in heel veel kunst terug in het park. Dit is de reden dat het ons heeft geïnteresseerd om hier naar toe te gaan. Eenmaal bij de bushalte stappen we uit. We moeten nog een klein stukje omhoog lopen en een trap nemen. Eenmaal bij de ingang blijkt dat de kaartje zal uitverkocht zijn voor deze dag en dat we wel kaarten kunnen kopen, maar dan alleen voor woensdag.

Er worden voor dit park dus per dag maximaal 14.000 kaarten verkocht en daarna sluit de verkoop. Veel mensen zijn hier niet van op de hoogte, waaronder wijzelf, en doen hun uiterste moeite om toch een kaartje te bemachtigen. Echter is dit tegen beter weten in, want er is in geen mogelijkheid een kaartje te scoren. Dus wij bestellen de kaarten voor woensdag en gaan na ons bezoek aan de Sagrada Familia door naar het park. Hierna gaan we terug naar de bushalte en maken we de ronde af van de tour.

Woensdag in Barcelona:

Vandaag is de laatste dag in Barcelona en dat gaan e beleven door een dagje langs allemaal Gaudi projecten te gaan. We gaan vandaag naar Palau Guell, Park Guell en de Sagrada Familia. Eerst maar even ontbijten en ons klaar maken voor deze dag.

Palau Guell.

We lopen via de Rambla naar het Palau Guell. Palau Guell is een paleis wat gemaakt is door Gaudi voor de familie Guell. Het paleis is nog altijd in stand gebleven en valt goed op in de wijk die er omheen gebouwd is. Een kleurrijk pand met veel a-symmetrische vormen staat nu tussen de nieuw gebouwde huizen die wel symmetrisch gebouwd zijn. We staan al vroeg in de rij voor ons kaartje naar binnen. Nog voordat het gebouw open gaat staan wij al in de rij. We staan met nog een handje vol mensen netjes te wachten totdat we naar binnen kunnen.

Eenmala binnen krijgen we een kastje mee waar onze rondleiding op afgespeeld wordt. In elke ruimte staat een nummer welke overeenkomt met een nummer op het kastje. Als je dit nummer dat beluisterd, dan krijg je uitleg en beelden te zien over die desbetreffende ruimte. Het meest bijzondere vond ik dat het gebouw een kelder had, waar vroeger de paardenstallen waren. Dit was nog altijd goed te zien. En de schoorstenen op het dak zijn kleurrijke ontwerpen in allerlei vormen.

Sagrada Familia.

Na het Paleis gaan we met de bus naar de Sagrada familia. Hier hebben we om 14.00 uur een tour door de kerk met een gids. We zijn hier al veelte vroeg, maar dat geeft de mogelijkheid om even rustig te lunchen met uitzicht op de kerk. Na de lunch gaan we naar ons verzamelpunt en zijn al snel met een groep van 29 nederlanders die samen de tour door de kerk gaan doen. Ook hier krijgen we een kastje met een oortje om de gids ten alle tijden goed te horen.

Ik vond de tour door de kerk bijzonder fascinerend! De gids heeft zo veel verteld waarvan ik zeker weet als we dit niet hadden gedaan met een gids, dat je de helft of niet gezien had of zelfs niet te weten was gekomen. Ik zou iedereen aanraden die in Barcelona is om een tour te doen door de kerk met een gids.

Aan het einde kunnen we nog vrij rondlopen door de kerk zo lang als dat we willen. Ook is er een mogelijkheid om tegen betaling bij één van de torens met een lift omhoog te gaan en vervolgens te voet naar beneden te lopen. Helaas voor ons zijn deze tickets al uitverkocht en kunnen we hier geen gebruik van maken.

Park Guell.

Na het bezoek van gisteren hebben we de kaartjes gelijk gekocht voor een bezoek vandaag, zodat we niet hetzelfde probleem zouden hebben. Na de tour door de kerk gaan we met de metro en de bus naar het park dat een stuk buiten de stad ligt. Bij aankomst blijkt dat het maar goed is dat we de kaarten dus al gekocht hadden. Ook vandaag is het park weer uitverkocht en kunnen er geen kaartjes meer gekocht worden voor vandaag. Voor ons stond een mevrouw die er zelfs veel meer geld voor wilde betalen dan normaal nodig is, maar ondanks dat mocht de vrouw niet naar binnen.

Gelukkig hadden wij wel de kaarten gekocht dus konden wij wel naar binnen. Eenmaal binnen gingen we op ons gemak door het park heen lopen. Voorstellend dat dit in eerste instantie ene privé park was enkel voor de familie Guell. Uiteindelijk is het een publiekelijk park geworden, maar het vakantie huis van de familie staat nog altijd in het park. Helaas is deze niet toegankelijk voor publiek, maar het ziet er van buiten al mooi uit.

We lopen een stukje verder en daar treffen we een vrouw die voor ons een poort sluit. Eerst had ik het idee dat we hier niet naar binnen mochten, maar de vrouw bleek een uitleg te willen geven. Zo staat Gaudi er om bekend dat alles een dubbele lading draagt. De poort die de vrouw sloot leek namelijk een stalen poort, maar nadat de vrouw zei dat het een vlinder was kon je dat ook goed zien. Daarna zijn we nog even op de welbekende bank gaan zitten en hebben we de salamander/hagedis nog even aangeraakt voordat we vertrokken.

Laatste avond.

Na alle bezoeken aan de kunstwerken van Gaudi zijn we nog even voor de laatste keer gaan uit eten op het plein, waar de lantaarnpalen staan van Gaudi. Hier hebben we heerlijk bij de italiaan gegeten. Ik had een lekkere lasagne en Laura had een lekkere pizza. Na het avond eten zijn we lekker naar de kamer gegaan om alle spullen in te pakken. We moeten namelijk knijter vroeg ons bed uit om naar het vliegveld te gaan. De wekker gaat om 05.00 uur, zodat we de bus van 05.50 kunnen pakken. We vliegen om 09.00 uur weer terug naar Nederland en dan zit het er weer op!

Ik hoop tot de volgende keer!

Groetjes,

Tom

Lees hier mijn volgende blog.

Lees hier mijn vorige blog.