4 augustus 2022 Tom Hilhorst

Weekendje Valkenburg!

Ontspanning in Valkenburg aan de geul.

Valkenburg aan de geul!

Voor mijn verjaardag (15 januari) heb ik van Syl een weekendje naar Valkenburg gekregen. Aangezien januari niet echt een zonnige maand is om lekker op een terras te gaan zitten in Limburg, heeft ze daarvoor een weekend in april genomen. Daarmee is de zekerheid op zon een stuk groter dan in januari. En het leuke is, we hadden ook echt lekker weer!

Vrijdag:

Om extra te kunnen genieten van dit wel verdiende weekend, al zeg ik het zelf, heb ik de vrijdag vrij genomen, waardoor we lekker op tijd al richting Valkenburg konden gaan. Rond het middag uur gingen wij met de auto naar het altijd mooie Limburg. Een kleine 2 uur sturen en we zijn op de plek van bestemming. Toch heb ik altijd het idee als ik in de buurt van Valkenburg/Maastricht kom dat ik niet in Nederland ben, maar ergens in het buitenland vertoef.

Hotel.

Een onwijs leuk hotel op nog geen 50 meter van het centrum van Valkenburg af. Het was letterlijk het hotel uit en dan 50 meter naar rechts en we stonden midden in het centrumpje van Valkenburg. Het hotel was heel huiselijk met op de begane grond een lobby waar allerlei spelletjes lagen die we konden spelen. Ook stond er een koffieapparaat waar wij kosteloos gebruik van mochten maken. Maar wat ons het meeste verbaasde over dit hotel is dat er een koeling stond, waarbij wij zelf ons drinken konden pakken en dat wij op een kladbriefje moesten schrijven wat we gepakt hebben, samen met ons kamernummer. Dat vertrouwen vind je alleen in Limburg zei ik gelijk tegen Syl. Als je dit bij ons in de buurt doet is je koelkast leeg en het kladblokje ook.

Eenmaal ingecheckt gingen we naar de kamer. Deze bleek in een ander pand te zijn wat nog deels in de verbouwing is. Het andere pand was letterlijk twee deuren verder, met een ander hotel er nog tussen. Daar op de eerste etage was onze kamer. Een kleine prima kamer met ruime badkamer en een dakterrasje.

Avondje.

Na ons even gesetteld te hebben op de kamer en een kleine opfris beurt verder, werd het tijd om het dorpje in te gaan. Ikzelf ben al een aantal keer in Valkenburg geweest, maar voor Syl was het alweer een flinke tijd geleden. Met de zon op ons gezicht gaan wij lekker aan de wandel om het centrumpje even te verkennen. Syl had vooraf al een eettentje gevonden om in de avond lekker te gaan eten, dus die hebben we even opgezocht. Voordat we daar gingen aanvallen, hebben we eerst even nog een terrasje gepakt om zo even officieel het weekendje in te luiden. Nadat we nog even genoten hebben van de laatste zonnestralen en een goed koud biertje, werd het tijd om naar het restaurant te gaan. Een lekker tapas restaurant in het midden van het centrum had Syl uitgekozen. Hier hebben wij heerlijk gegeten, met als afsluiting deze heerlijke toetjes.

Na het eten hebben we nog even een klein rondje gelopen om alles te laten zakken, waarna we naar de hotelkamer zijn gegaan. In de hotelkamer hebben we eerst heerlijk gedoucht en daarna hebben we lekker in bed een filmpje gekeken en zijn we lekker gaan slapen.

Zaterdag:

Ontbijt.

Na een heerlijke nacht in het hotel zijn wij ontwaakt en gaan wij op voor het ontbijt. Dit hotel heeft geen lopend buffet wat tegenwoordig een soort “standaard” is, nee Hier kregen we een mandje met broodjes en een bordje met allerlei beleg er op. ook had elke gast keuze uit één extraatje die speciaal gemaakt werd. Zo had ik de eerste ochtend een yoghurtje met fruit en muesli en had Syl de pannenkoekjes met fruit en poedersuiker. Het was allemaal super goed verzorgd en smaakte ook super lekker. We hebben in ieder geval goed gegeten en kunnen weer even voorruit vandaag.

Fietstochtje.

Wij hadden het idee, of eigenlijk Syl, om lekker te gaan fietsen en het mooie Limburgse landschap eens te verkennen. Zo gezegd, zo gedaan. Wij hebben een tentje opgezocht dat elektrische fietsen verhuurd en zo stonden wij daar zaterdag ochtend op de stoep. Gelukkig was het allemaal dichtbij het hotel dus konden we er gewoon heen lopen. Wij samen met die beste man twee fietsen geprepareerd, waarna wij vragen of er ook een leuke fietsroute is waarbij we het een en ander te zien krijgen van het mooie Limburgse landschap in combinatie met leuke kleine dorpjes. Vervolgens kregen wij van deze beste man een kaart(let op! GEEN fietskaart) waar hij vervolgens driftig met een pen overheen begon te krassen en zo een, voor hem, mooie route had uitgestippeld.

Kaart.

Wij hadden ondertussen al zoiets van, we gaan wel gewoon fietsen en we kijken ergens anders wel even naar een route of iets dergelijks. Zo stapte wij vol goede moed op de fiets om onze route te starten. Via alles behalve de fietsroutes zijn wij uit eindelijk in Gulpen uitgekomen, waar wij zoiets hadden van hier gaan we eerst onder het genot van een bakkie koffie eens kijken hoe we kunnen fietsen. Toen gebeurde er iets wat niemand ooit voor ogen had: Ik heb een fietskaart gekocht! De kaart die we meegekregen hadden vanuit de fiets verhuur was kansloos en hebben we gelijk weggegooid.

Mergelland route.

De nieuwe fietskaart heeft drie routes, waarvan wij de mergelland west route hebben gefietst. De route zou een kleine 63 kilometer zijn, maar we hadden er al een stuk opzitten met een flinke omweg. Tijdens de bak koffie hebben we de route een beetje bestudeerd en was het plan er gekomen om vanuit Gulpen naar Eijsden te fietsen. In Eijsden wist ik nog wel een leuk tentje waar we konden gaan lunchen. Vanaf de fietskaart was heel handig aangegeven welke fietsknooppunten je moest volgen om zo de route af te leggen. Na een tijd fietsen blijkt dat ik ergens, hoe kan het ook anders, een fietsknooppunt verkeerd heb aangehouden. Hierdoor werd gelukkig de route niet veel langer, maar de weg naar het lunch restaurant werd wel langer.

Lunch.

Met een kleine omweg zijn weg aangekomen in Eijsden en wel bij restaurant Aon ’t Bat. Dit restaurant ken ik nog vanuit mijn vorige werkgever, waar ik lang geleden de spoelkeuken heb vervangen. Dit restaurant ligt gelegen aan de maas en op de landsgrens tussen Nederland en België. Letterlijk is de andere kant van het water België. Bij dit restaurantje hebben we heerlijk genoten van een lekkere lunch en hebben daar de brandstof tank weer mee gevuld. Nog even hebben we genoten van het mooie uitzicht voordat we weer op de fiets stapten en de welbekende kinderkopjes tegemoet gingen.

Met enige zadelpijn in de billen hebben we de fietsroute afgemaakt en zijn we met een kleine aanpassing van de route weer op weg naar Valkenburg. Door het verkeerd opschrijven van de knooppunten hebben we de route niet geheel volgends plan afgelegd. Desondanks hebben we een Heerlijke fietstocht gehad van een goeie 66 kilometer.

Diner.

Nadat we ons eerst verwend hadden met een koud glas drinken hebben we ons even opgefrist. Ook voor vanavond had Syl al een restaurant gereserveerd om lekker te kunnen eten. Dit keer had ze gereserveerd bij het restaurant ´Bistro Leonardus´. Dit restaurantje is wat buiten het centrum gelegen, maar op een prima loopafstand van het hotel en het centrum. Hier hebben we een lekker stukje vlees gegeten die geserveerd werden met heerlijk asperges. Na het eten hebben we nog een heerlijk stukje gewandeld door Valkenburg om het eten goed te laten zakken, waarna we lekker naar het hotel zijn gegaan om daar, net als gister, weer een filmpje te kijken en lekker in te slapen.

Zondag:

Uitchecken.

Na een heerlijk ontbijt in het hotel hebben we uitgecheckt en hebben we een planning gemaakt om deze dag nog te vullen met leuke activiteiten. Zo wilde we graag nog het kasteel in, met de kabelbaan omhoog en op de terugweg nog even langs de begraafplaats in Margraten.

Kasteelruïne.

Na het uitchecken zijn we als eerst naar de kasteelruïne gegaan. Deze kasteelruïne, die toch wel kenmerkend is voor Valkenburg, wordt elke avond mooi verlicht. Nu zijn wij er overdag en is het toch wel bijzonder als je de verhalen leest op de bordjes. Bedenkend dat je ergens staat waar mensen hun leven hebben geriskeerd voor de veiligheid van andere vind ik bijzonder. Ergens ben ik nieuwsgierig hoe dat precies in zijn werk ging, maar aan de andere kant blij dat ik het zelf nog niet heb meegemaakt.

Het idee dat mensen aan de schandpaal hebben gehangen om zo kenbaar te maken dat zij iets hebben gedaan wat niet door de beugel kan blijft een apart gezicht. Zelf kon ik het niet laten om ook even mijn hoofd en handen door deze gaten te steken.

Kabelbaan.

Nadat we het hele kasteel terrein hebben gehad en gezien, zijn we weer naar beneden gelopen. Eenmaal beneden zijn we naar de kabelbaan gelopen om daar vervolgens mee naar boven te gaan. De mensen die mij goed kennen weten dat ik niet zo´n held ben met hoogtes en dan met namen om op hoogte te komen met een kabelbaan. Gelukkig kon ik nu wederom men angst overwinnen en ben ik samen met Syl naar boven gegaan.

Boven moest ik even bijkomen, dus hebben we eerst een heerlijk bakkie koffie genomen. Na de koffie hebben we ook nog een lekker rondje gereden op de rodelbaan. Even waren we allebei weer een klein kind en waren we blij dat we even van de rodelbaan mochten. Het was een heerlijke dag om hier nog even gauw gebruik van te maken. Dit is een prima aanrader als je in Valkenburg bent. Na bijgekomen te zijn van de dubbele rit over de rodelbaan zijn we weer met de kabelbaan naar beneden gegaan.

Margraten.

Eenmaal op de terugweg wilde we toch nog even een klein blokje omrijden, om zo langs Amerikaanse begraafplaats te gaan en daar even rond te lopen. Syl was hier nog nooit geweest, dus dit was voor haar een bijzondere gewaarwording. Ikzelf was hier als eens geweest, maar het blijft een bijzondere locatie. Ik vind het een mooi iets dat dit zo toegankelijk blijft en is. Hierdoor creëer je een makkelijker een brug tussen het verleden en het heden. Ook dit si echt een aanrader om te bezoeken als je in de buurt bent van Margraten.

Zo is er een eind gekomen aan ons heerlijke weekend in het gastvrije Limburg en met name het gezellige Valkenburg. We hebben het heerlijk gehad en we zijn lekker bijgekomen.

Ik hoop tot de volgende keer!

Groetjes,

Tom

Lees hier mijn vorige blog.