27 juni 2021 Tom Hilhorst

The Nationals Event 3.

Dit was mijn week #23

Na een lange tijd wachten op event 2, viel het wachten nu reuze mee. Slechts 3 weken na de inleverdatum van event 2 is het tijd voor event 3. Net als de voorgaande events bestaat deze uit 2 workouts. 3A is een kracht workout, daar waar 3B een gymnastics workout is.

The Nationals event 3A.

Workout 3A is een kracht workout met de barbell. Uiteindelijk is de workout een complex van een thruster. Een complex oefeningen is een volledige oefeningen opgesplitst in alle losse oefeningen.

De workout was:

Zeven  rondes voor tijd, met een tijdslimiet van maximaal 10 minuten:

  • Deadlifts zeven keer
  • Frontsquats zeven keer
  • Shoulder to overhead zeven keer

Een deadlift is een beweging waarbij het gewicht van de grond getild moet worden met gestrekte armen.
Een frontsquat is een squat waarbij je het gewicht niet in je nek hebt liggen, maar juist aan de voorkant. Hierdoor ligt de barbell op je schouderkop/sleutelbeen.
Een shoulder to overhead is een wat breder begrip. Er zijn meerdere bewegingen hiervoor mogelijk, zolang het gewicht maar vanaf de schouder boven je hoofd is met gestrekte armen

Op voorhand lijkt workout 3A niet heel moeilijk. Achteraf kan ik makkelijk zeggen dat ik me hier enorm in heb vergist. Ik dacht vooral bij het gewicht van workout 3A, wat 50 kilo was, dat is niet zo zwaar. Nou daar kwam ik gauw van terug tijdens de workout. Bij het einde van ronde 2 en het begin van ronde 3 kwam de verzuring in de benen en schouders. Daardoor werd het steeds zwaarder en moest ik steeds meer rust nemen. Het is geen excuus, maar door de drukte van de afgelopen weken heb ik ook weinig kunnen trainen wat ik wel merkte tijdens de workout.

Deze keer dacht ik ook, als ik nou begin van de week de workout doe, dan is er nog ruimte om hem eventueel een keer over te doen als het resultaat niet is wat ik er van verwacht. Nu was ik niet heel erg enthousiast over de eindscore, maar ik had ook niet het idee dat ik het veel beter kon doen. Hierbij in het achterhoofd houdend dat er simpelweg weinig getraind is de afgelopen tijd. En daarbij liet mijn agenda het achteraf ook niet toe om nog een keer een moment te pakken voor deze workout. It is what it is.

The Nationals event 3B.

Workout 3B is ten opzichte van workout 3A een compleet andere workout. Bij 3B gaat het voornamelijk om gymnastische bewegingen zonder gewicht.

Deze workout is een AMRAP van 7 minuten. 7 minuten vol gas rammen met 3 oefeningen.
Een ARMRAP van 7 minunten van:

  • 5 Handstand Push-ups met Abmat
  • 10 Toes to bar
  • 12 calorieën roeien

Deze workout lijkt op het eerste oog een kwestie van rammen. Dat is het eigenlijk ook wel, maar na enige tijd komt de verzuring in de armen naar boven en wordt het gelijk een stuk zwaarder. Bij mij was dit vooral na 1.5 ronde. Na de tweede keer roeien was het helemaal gedaan. De handstand push-ups gingen nog wel redelijk, maar de toes to bar gingen met de ronde slechter. Daarbij zaten er ook een paar ‘no-reps’ tussen, waardoor die poging niet telt. Al met al ben ik wel redelijk tevreden met de uitslag. Mijn eindscore voor deze workout is 3 hele rondes met 17 reps. Dit geeft bij elkaar een totale score van 98 reps. Hieronder zie je mijn gevecht om deze score te behalen.

Nu is het wachten op de leaderbords waarop bekend zal zijn hoe ik er voor kom te staan. Voorafgaand aan dit event stond ik 83e en ben benieuwd waar ik sta na dit event. Ik hoop vooral dat ik weer wat meer tijd vind om te trainen. Nu is het afwachten op alle goed gekeurde scores met het daarbij behorende officiële leaderbord. Dan kan ik me opmaken voor het laatste event, namelijk event 4. Event 4 komt live op 8 juli en ook dit event zal een week hebben om de daarbij horende workouts in te leveren.

 

Mijn dank gaat uit naar Mats Luiten van Mats PT voor het jureren.

En naar Wesley Smit om gebruik te mogen maken van Encore Taining Studio.

Groetjes,

Tom

Lees hier mijn volgende blog.

Lees hier mijn vorige blog.

, , , , , , , , , , , , , , ,

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.