26 februari 2023 Tom Hilhorst

Weekendje Arnhem!

Verjaarsdag cadeautje!

Arnhem ’23!

Na het succes van Valkenburg aan de Geul, heb ik dit jaar een weekendje Arnhem voor mijn verjaardag gekregen. Met als invulling voor de zaterdagmiddag al een activiteit. Wat dat precies is lees je verderop! Het weekend van 17, 18 en 19 februari hebben wij heerlijk overnacht bij Hotel Haarhuis te Arnhem. Het werd een heerlijk weekend waarbij volop genieten enorm is gelukt.

Vrijdag 17-02:

Aankomst Hotel Haarhuis Arnhem:

Het is vrijdag de dag dat we naar Arnhem gaan. De tassen zijn ingepakt en het werk zit er weer op voor deze week, dus we kunnen op pad. Gezellig samen stappen we in de auto op weg naar hotel Haarhuis. Als we aankomen dan zijn we heel erg verrast door het mooie hotel. Na het inchecken bekijken we gelijk de kamer even. Die bevalt enorm door de ruime opstelling en mooie, vernieuwde, badkamer. Wat we gelijk al grappig vinden en wat daarmee ook opvalt is dat het kaartje van de hotelkamer niet van plastic is, maar van hout.

We hebben alles even een plekje gegeven en besluiten om het weekend even in te luiden door middel van een drankje en een kleine snack. Zoals tegenwoordig bijna elk hotel heeft, zit er een luxe restaurant aan het hotel vast. Restaurant ‘Locals’ is het restaurant waar we besluiten even het drankje te nemen. We proosten nog eens op mijn verjaardag en op het weekendje weg. Naast het drankje hebben we ook lekker bitterballen besteld om het helemaal compleet te maken.

Chillen op de kamer:

Nu is het tijd om even lekker op de kamer te chillen en even bij te komen van de reis en de dag. Syl kijkt lekker televisie en ik zit een beetje op de laptop om her en der aan een blog te werken en te sleutelen. Voor we het weten liggen we bijna te knikkebollen op bed en vallen we bijna in slaap. Rond een uur of 18.00 gaan we ons klaarmaken om naar beneden te gaan en lekker te gaan eten.

Uit eten:

Nadat we in de middag hier iets hebben gedronken en de menu kaart hebben bekeken, zijn we in rest. ‘Locals’ een lekker happie gaan eten. Gewoon niet ver weg, maar lekker in het hotel zelf. Aangezien ik ook heb gewerkt vandaag en Syl druk is geweest besluiten we om niet het hotel uit te gaan en de stad in te gaan, maar lekker in het hotel te blijven. We besluiten om morgen de stad in te gaan als we de rest van de dag toch al weg zijn.

We hebben heerlijk gegeten en hebben volop genoten van het heerlijke eten. Na het eten sluiten we af met een bakkie koffie en gaan daarna weer lekker naar de kamer. We werden eigenlijk alleen maar vermoeider in het restaurant, hierdoor zijn we lekker vroeg naar bed gegaan en gaan slapen. Het plan om nog een spelletje te spelen in de lobby van het hotel, hebben we verplaatst naar morgen.

Zaterdag 18-02:

Ontbijt:

Nadat we lekker rustig zijn wakker geworden, hebben we ons klaar gemaakt voor een heerlijk ontbijtje. Beneden in de ontbijtzaal aangekomen staat er een heel mooi buffet waar we gebruik van kunnen maken. Dat hebben we dus ook gedaan. Heerlijk broodje scrambled egg met spek, een kaiserbroodje kaas met salami en een bakje yoghurt met fruit  ging er weer prima in. Even afsluiten met een lekkere bak koffie en we konden weer naar de kamer.

Burgers Zoo Arnhem:

Nadat we heerlijk hebben ontbeten en ons hebben klaar gemaakt, hebben we de auto gepakt en zijn we naar de dierentuin gegaan. Syl had net als het weekendje weg ook een dagje Burgers Zoo geregeld voor mijn verjaardag. Het hotel lag ook maar 10 minuten met de auto bij het park vandaan, dus dat was ideaal. Hierdoor waren we super snel vanaf het hotel bij het dierenpark.

Ondanks het slechte en regenachtige weer hebben we ons prima vermaakt in het dierenpark. Het voordeel van dit park is dat er heel veel binnen te zien valt. En letterlijk van elk deel van de wereld kan je iets terug vinden. Terwijl we lekker rondliepen zeiden we ook tegen elkaar dat we het lang uit konden houden op deze manier, ondanks het mindere/slechtere weer van deze dag.

“Bush”

We zijn onze reis begonnen in de “bush” van het park. De Bush is eigenlijk een overdekt stuk woud waar er veel vogel soorten rond vliegen en lopen. terwijl wij lekker rondlopen in de bush komen we een aparte vogel tegen, waar zelfs een medewerkster van het park bij loopt. Deze vogel komt redelijk snel op me af lopen terwijl ik een foto probeer te maken. Nou blijkt dat deze vogel zich aantrekt tot de kleuren geel en lichtblauw. Laat ik nou net een lichtblauwe jas aanhebben, met een paraplu in mijn hand waar geel in zit. De medewerkster liep achteraf constant bij deze vogel, om te voorkomen dat deze te tam werd en naar mensen toe stapt. We hebben afgesloten met een lekker bak koffie en warme chocomelk met slagroom voordat we naar het volgende zijn gegaan.

“Safari”

Vanaf de bush zijn we doorgelopen naar de “safari”, wat een heel groot stuk buitenlandschap is. Hier lopen de Giraffen en de zebra’s lekker los door elkaar heen. Ook de neushoorns en de gnoes lopen lekker los door elkaar heen op het zelfde stuk landschap. Heel bijzonder om te zien hoe deze dieren met elkaar kunnen leven, ondanks dat het totaal verschillende dieren zijn. We hadden ook nog het geluk dat er net voor ons een giraffe ging eten.

“Ocean”

Vanaf de Safari liepen we eigenlijk gelijk de onderwater wereld in. Ik vind het altijd heelrijk en heel bijzonder om te zien hoe de onderwater wereld leeft en beweegt. Het voelt voor ij altijd alsof ik kijk naar een compleet andere wereld. Ik heb zelf redelijk wat gesnorkeld en daarmee kan ik ook zeggen dat het oprecht voelt alsof ik dan deel uit maak van een andere wereld. Maar ook hier in de dierentuin is en blijft het een mooi gezicht. Zeker bij een tunnel waarbij je omringd bent door water en de roggen heel dichtbij over je heen gaan.

Bij binnenkomst in de ocean stond een heel leuk standje waarbij twee mannen ons van alles konden vertellen over het koraalrif wat ze in de dierentuin behouden en maken. Er schijnt 8 duizend liter water gefilterd te worden voor het koraalrif. Het blijkt dus zo te zijn dat ze bij Burgers Zoo zelf water kunnen maken wat voldoet aan de kwaliteitseisen voor het koraalrif. Super interessant!

“Rimba”

In de rimba was het niet heel bijzonder eerlijk gezegd. Het enige wat we hier gezien hebben zijn gorilla’s en chimpansees. Deze zaten alleen in het binnenverblijf, waar ze allemaal een beetje lagen te relaxen.

“Dessert”

In de dessert was het een hele mooie omgeving. Precies wat ik denk van de dessert komt daar naar voren. veel cactussen geel achtige rotsen en dan woestijn diertjes. Zo kom je daar de prairiehonden tegen, maar ook de renkoekoek is een diertje wat je hier kan vinden. Als je niet alleen omlaag kijkt, maar ook omhoog kan het zijn dat je de boomstekelvarkens kan vinden. Die zitten lekker hoog op de takken. Heel grappig om die zo te zien liggen en dan te beseffen date best moeilijk is. Naast deze dieren lopen en vliegen er ook weer meerdere vogels in de ronde.

“Mangrove”

De mangrove is eigenlijk een verkapte vlindertuin. Overal waar je kijkt zie je de meest bijzondere kleurencombinaties voorbij fladderen. Het is bloedheet in deze kas en daardoor kunnen deze beestjes hier lekker leven. Wat je ook kan vinden in de mangrove is een enorme zeekoe en wat kleinere water/land diertjes. Zoals kratjes, vogels, vissen en nog veel meer. En dan ineens tijdens het lopen en rondkijken naar als die gekleurde vlinders zien we ineens een hele aparte vlinder. Weinig kleur, niet te groot en razend snel. Deze was heel lastig te spotten aangezien zijn vleugels voor een groot deel transparant zijn. Het is me toch gelukt een foto te maken! Zie het resultaat hieronder:

Nadat we hier zijn uitgekeken hebben we besloten om lekker naar het hotel te gaan. Het weer werd steeds kouder en we hadden alles al wel gezien, dus zijn we lekker naar de auto gegaan.

Arnhem:

Nadat we in het hotel zijn aangekomen en ons een beetje hebben opgefrist, zijn we in het restaurant van het hotel even een drankje gaan doen voordat we de stad in gegaan zijn. We zijn lekker te voet naar het centrum van Arnhem gegaan wat een kleine 5-10 minuten lopen was. Hier hebben we lekker gewinkeld en zijn we toch geslaagd om wat leuke kleding te kopen voor onszelf.

Deze aankopen hebben we weer lekker op de kamer gezet. Toen was het tijd om het spelletje, wat we vrijdagavond zouden doen, in te halen. Lekker in de lobby van het hotel op een relax bank zijn we gaan zitten en hebben we een spelletje keer-op-keer gedaan. Helaas heb ik niet kunnen winnen, maar dat mag de pret niet drukken. Nadat we ons drankje op hadden was het tijd om te eten.

Dinertime Stan&Co Arnhem:

We hebben gereserveerd bij Stan&Co Arnhem, wat een hartstikke gezellig en leuk tentje is. We hadden er nog nooit gegeten, maar we hadden er al wel meerdere keren over gehoord. En aangezien dit op loop afstand van het hotel lag, vonden we het een goed idee om hier lekker te gaan eten. Het concept is ook wel grappig. Je kan allerlei gerechten bestellen die je dan met elkaar kunt delen. Of niet, dat kan ook. Je kan hier meerdere keren bestellen dus dat is alleen maar een voordeel, aangezien je dan niet hele de tafel vol hoeft te zetten. De toetjes vonden wij erg tegenvallen en hebben e daardoor ook niet genomen. Dit is een bak koffie en een warme chocomelk met slagroom geworden voor ons.

Ondanks dat de toetjes niet ons ding waren, hebben we hier lekker gegeten en zeiden we tegen elkaar dat we ook eens de vestiging in Zeist moeten bezoeken. Deze ligt voor ons wat dichterbij huis dan helemaal naar Arnhem te rijden. Na het eten zij we terug gelopen naar het hotel en daar hebben we ons klaar gemaakt voor de nacht.

Zondag 19-02:

Planken Wambuis:

Na een overheerlijk ontbijtje, die hetzelfde was als gisterochtend, zaten we een klein beetje in dubio wat te doen. Ergens wilde we wel iets gaan doen, omdat we anders alleen maar thuis op de bank zouden zitten, maar we wisten niet heel goed wat. Uiteindelijk besloten we om ergens even een bakkie koffie te gaan drinken, om daar vervolgens een stukje te gaan wandelen. Het lastige daarvan was alleen dat we niet wisten wat het weer zou doen en we ook niet echt wandelschoenen bij ons hadden. Toch zijn we naar restaurant Planken Wambuis gegaan, om van daar uit na de koffie een stukje te wandelen door het aangelegen natuur gebied.

Bij het restaurant vroegen we om een kaartje met wat wandelroutes en die hadden we dan ook gekregen. Eigenlijk wilde we een boekje kopen, maar die mevrouw kwam zelf met een gekopieerd papiertje aan waar een paar routes opstonden. Tijdens de koffie waren we een beetje aan het overleggen welke route we zouden nemen, toen een mevrouw naast ons adviseerde om een bepaalde route te lopen aangezien daar niet zo veel plassen lagen.

Wandelen in “Planken Wambuis”:

Vol goede moed gaan we beginnen aan de route die een kleine acht kilometer lang zou zijn. De route die we gaan lopen is op de kaart aangeduid met gele stippen. Wat wij goed vonden is dat er duidelijk op de route zelf ook te zien was, middels de gele stippen, hoe de route verliep. Toch presteerde wij het om ergens een verkeerde afslag te nemen. Hierdoor zaten we niet meer op de gele route, maar volgde we ineens de blauwe stippen. Na goed op de kaart gekeken te hebben en te gissen waar we nou ongeveer liepen, bleek dat we een aardig stukje om hadden gelopen. Hierdoor hadden we er eigenlijk al geen zin meer in en wilde we alleen nog maar rechtstreeks naar het restaurant.

Aangekomen in het restaurant, waar we tijdens de koffie al hadden gereserveerd voor de lunch, zit het rammetje vol. Gelukkig hadden wij gereserveerd en was ons tafeltje nog vrij. Na een heerlijk lunch van een Clubsandwich en broodjes kroket, konden we er weer tegenaan en zijn we de reis naar huis gestart. Eenmaal thuis aangekomen hebben we alle spullen opgeruimd en hebben we niks meer gedaan. We hebben nog even nagenoten van het heerlijke en leuke weekend samen!

Ik hoop tot de volgende keer!

Groetjes,

Tom

Lees hier mijn volgende blog.

Lees hier mijn vorige blog.